Tuesday, January 31, 2012

Selamat Tinggal Sneakers...27

Iskandar melihat jam tangannya lagi. Sudah hampir 1 jam dia menunggu namun hanya kehampaan yang menemaninya. Chocolate Caramel Blended yang dipesannya tadi pun sudah habis diminumnya, namun orang yang ditunggu pun belum tiba. Dia memeriksa telefon bimbitnya lagi dan cuba menghubungi orang yang ditunggu namun tidak dijawab.

Iskandar mengeluh. Janji pukul berapa, munculnya belum lagi. Kebosanan sudah menerpanya namun ditegarkan juga hatinya kerana ia demi Marsha, kekasih hatinya yang telah terlepas dari genggamannya.

"Hello! Dah lama tunggu?"

Tepukan di bahunya mengejutkannya dari lamunannya itu. Senyuman mesra dari Maya langsung tidak dibalasnya malah wajahnya masam sahaja seperti jeruk.

"Hey, mana manners you hah? I cakap hello you boleh buat derk je?"

"Kau janji pukul berapa, datang pukul berapa? Bosan tau tak, tunggu kat sini macam batu," Iskandar meluahkan perasaan tidak puas hatinya itu kepada gadis itu. Sudahlah lambat, dia boleh buat-buat okay je, langsung tidak minta maaf.

"Okay, sorry lah. Tapi you tak boleh complain sebab I nak tolong you dapatkan Marsha balik, remember?"

"Okay... Tapi aku tak fahamlah, kenapa kau beriya-iya sangat nak tolong aku? Bukan ke kau dengan Marsha tu are not friends anymore?"

Maya duduk di kerusi hadapan Iskandar sambil tersenyum. Kemudian dia menjawab, "Sebab Pierre."

Mendengar itu, Iskandar mengerutkan dahinya.

"Pierre Laurent? Macam mana pula Pierre boleh masuk dalam cerita ni?"

"Kita semua tahu Pierre dengan Arissa sekarang, right?" Tanya Maya. Iskandar mengangguk namun dia masih belum mengerti lagi. "Dan kita suspect yang maybe Farizal tu somehow ada hati dengan Arissa...So... I want Pierre, you want Marsha tapi, Marsha dengan Farizal..."

"Are they an item now?" Tanya Iskandar dengan segera.

"No, at least not yet. Jadi, kita mesti buat sesuatu supaya you know, Arissa-Pierre putus. Dengan tu, ada harapan Farizal balik pada Arissa and you boleh dapat Marsha balik. How's that?"

Iskandar terdiam sambil memikirkan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

"Sounds brilliant tapi macam mana kau nak actually do it?"

"Oh don't worry, I actually dah plan. You just relax and enjoy the show. Tapi takkan I nak buat untuk percuma je kan?" Kata Maya sambil tersenyum.

"Okay, name the price. I don't care how you're gonna do it or how many people will die, so as long as aku dapatkan Marsha balik," kata Iskandar.

"Oh, don't worry Hon, you can trust me on this," Kata Maya sambil meletakkan tangannya di tangan Iskandar.

                                                                                 ***

"Urghh! Kenapa dia tak jawab nih!"

Pierre cuba mendail nombor Arissa untuk kali ke lima namun satu pun panggilannya tidak dijawab. Memang keras kepala betullah gadis yang satu itu!

"Dahlah tu Pierre, kalau dia nak jawab, she would have done so 5 calls ago. Merajuklah tu." Kata Hazwan.

"Sheesh! Dalam masa experience aku date perempuan, tak pernah aku jumpa perempuan yang...Susah macam dia, tau tak." Keluh Pierre.

"Salah siapa? Kau juga yang cari hal. Macam mana dia tau pasal Elena nih?" Tanya Hazwan lagi.

"The video remember? Macamanalah kau boleh busted sampai macam tu? Kata experienced?" sampuk Daniel.

"Aku tak tau, tapi aku rasa ni mesti si A-class loser to yang sabotaj aku." Kata Pierre dengan penuh kemarahan.

"Maksud kau...Farizal?" Tanya Hazwan.

"Mana kau tau angkara dia?" kata Daniel pula.

"It has to be him! Dia sorang je yang aku tau ada video tu selain daripada Arissa. Lagipun dia kan memang dah lama sukakan Arissa! Aku nak ajar muka si loser tu nanti!" Merah padam wajah Pierre menyimpan dendam terhadap Farizal. Sikap Arissa yang berdiam diri dan langsung menghilangkan jejak terus merunsingkan fikirannya.

"Pierre can we talk?"

Kepala ketiga-tiga jejaka itu menoleh tatkala terdengar suara seorang gadis dan mendapati Emelyn yang sedang menunggu jawapan daripada Pierre.

"Emelyn?"

Emelyn mendekati Pierre dengan wajah yang melukiskan kerisauan.

"Pierre... Apa ni yang I dengar pasal you dengan Arissa?" Tanya Emelyn.

"Em...Apa yang terjadi semua are all a big misunderstanding okay? Arissa yang besar-besarkan hal."

"Tu sebab I nak jumpa you, nak...bincang pasal benda ni. Shall we go somewhere else and talk?"

Hazwan menaikkan kening kirinya melihat gelagat Emelyn yang menurutnya sebagai 'menjaga tepi kain orang.' Masalah orang dia pula yang lebih-lebih.

"Wah, you tiba-tiba jadi macam mediator pula?" Sindir Hazwan.

Mendengar itu, Emelyn memandang Hazwan dengan pandangan maut yang sudah menjadi kemahirannya.

"Well, if you must know, I cuma nak tolong Arissa dengan Pierre okay? They are my friends, so please... Kalau you tak boleh contribute apa-apa useful, tak payahlah nak perli I pulak okay?"

Hazwan tertawa sinis mendengar penjelasan Emelyn.

"Wah...Baiknya. You ada cita-cita nak jadi counselor ke? Well, kalau you ni helpful sangat, I ada banyaaaak masalah untuk  you tolong."  Dengan itu, Hazwan memberikan senyuman palsunya.

"Sorry banyak-banyaklah yer? Malangnya I cuma tolong orang-orang yang dalam list orang-orang yang I SUKA and guess what? YOU'RE NOT IN IT!"

"Oh, takpe, I tak kecik hati pun, sebab the feeling's mutual, babe."

Suasana janggal dengan ketegangan antara mereka walaupun masing-masing memakai senyuman yang paling palsu sekali sehinggakan ia mengingatkan Daniel kepada patung-patung jahat dalam filem-filem seram yang pernah menakutkannya pada waktu kecil dahulu.

Pierre berdehem untuk mengendurkan keadaan yang tegang itu

"Right, Em, I rasa, kita patut pergi dulu. Haz, Danny, aku pergi dengan Emelyn dulu kay?"

Hazwan yang tidak kuasa untuk menatap wajah Emelyn hanya mengangkat tangannya tanpa menoleh, diikuti oleh Daniel. Setelah mereka pergi Hazwan membuka mulutnya.

"Hishhh... Menyampah aku nak ngadap muka pompuan tak sedar diri tu. Nak jadi model citizen pulak, padahal mesti ada udang di sebalik batu." Hazwan meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap Emelyn yang dia tahu memang dari dahulu tidak suka dirinya dan Daniel.

"Maksud kau?"

"Kau fikir? Dah gatal macam kucing nak kahwin tu, faham-faham jelah. Nampak sah, masih nakkan Pierre."

Hazwan tersenyum sambil menggelengkan kepalanya. Gadis sepert Emelyn memang mudah dibaca.
                                                                             
                                                                                ***

Arissa duduk di sebuah kafe seorang diri, melayani perasaannya. Fikirannya kusut memikirkan tentang status hubungannya dengan Pierre. Panggilan daripada lelaki itu pun kesemuanya dibiarkan sahaja tidak terjawab atas nasihat Emelyn walaupun hatinya terdesak ingin sesangat menjawab dan mengasak Pierre dengan bermacam pertanyaan.

"Hey."

Satu teguran membuatkan Arissa menoleh ke arah suara tersebut. Seutas senyuman yang dikenalinya menyapanya, membuatkannya resah.

"Ray... Apa you buat kat sini?"

"Nice to meet you too, Arissa." Kata Ray sambil tersenyum.

Menyedari adabnya yang hilang, Arissa tersenyum sambil menyesali dirinya.

"Sorry... I cuma terkejut je, tiba-tiba boleh jumpa you kat sini. How are you?"

"As I am. Takpelah, I pun tak patut tiba-tiba sergah you dengan 'hey.' You nampak I macam nampak hantu. Termenung jauh nampak?"

"Takdelah, saje je, tenangkan fikiran I kat sini. Well, back to my question, you buat apa kat sini?"

"Oh, saja... ambik gambar untuk my private collections. I see ada guitar pick kat gelang tangan you, you minat muzik?" Kata Ray sambil memerhatikan gelang benang yang mempunyai pemetik gitar yang telah menjadi kegemarannya sejak dahulu. Arissa memegang gelangnya itu.

"Mmm...Yeah, I main gitar, you know, untuk isi waktu," Kata Arissa sambil berdehem, dengan dram kata Arissa dalam hati.

"Really? Wow... I tau main gitar but my passion is always on the drums. You know kalau tengah frust ke, kita boleh just hentak ikut hati yang tengah marah."

"You pun main drum juga?" Ekoran terlalu teruja, Arissa dengan secara tidak membuka rahsianya sedikit.

Ray memandangnya dengan hairan.

"Juga? You don't mean...Wow, cool! Tak sangka you pun main drum juga."

Saat itu juga Arissa ingin terjun ke dalam lautan yang luas, membiarkan dirinya ditelan dan tidak timbul-timbul. Namun, apa yang disedarinya kemudian, mereka begitu rancak berbual tentang minat mereka. Tentang band dan lagu yang mereka minati, tidak sangka mereka mempunyai minat dan selera muzik yang hampir sama. Ray berbicara tentang muzik kegemarannya termasuk screamo.

"Nah...I tak dengar screamo sangat, but Silverstein's good though," kata Arissa.

"Well...Kalau you nak, sekejap lagi I nak jumpa kawan-kawan I, diorang selalu perform kat this cafe called Estrella. Umm...No obligations though, please jangan fikir yang I nak you know..."

"I'd love to." Yelah, apa salahnya? Bukan maksudnya untuk membuat sebarang hubungan dengannya. Arissa fikir bahawa dia terlalu lama dalam kulit orang lain dan kehadiran teman yang sekepala dengan personaliti sebenarnya seakan memberinya satu nafas yang segar.

"Cool, tapi diorang start performing only at 8. Wanna grab something to eat? I nak sangat try burger kat satu restaurant baru ni, dekat je. I'm sure diorang ada salad kalau you're on diet."

"Okay, boleh jugak. I pun belum makan lagi," kata Arissa.

Mereka berjalan ke tempat yang dimaksudkan itu sambil berbual.

"How did YOU boleh sampai jadi model ni? You are too cool to be in an industry full of plastic, fake Barbies." Kata Ray.

"Hey, you panggil I plastic, fake Barbie?"

"No, cause I'm sure you tak macam tu."

"Macam mana you tau? You baru kenal I like what? An hour ago?" Kata Arissa.

"An hour and 20 minutes actually. I would know sebab I jumpa banyak perempuan macam diorang. You- You are nothing like them. Bila first time I jumpa you, I remember thinking to myself, macam mana gadis macam you boleh ada kat situ? Dari cara you, I knew you are different."

Arissa terdiam. Kemudian dia memandang ke wajah Ray.

"You mesti kenal banyak perempuan kan? I'm sure diorang lebih cantik, confident..."

"Tapi diorang lain daripada you. You are very real. I mean, kecantikan you mengalir naturally, it's like you don't even have to try. I suka kerja dengan you yang tak banyak kerenah. Yang lain tu...aduh..." Kata Ray sambil menggelengkan kepalanya.

Mereka memasuki ke restaurant yang disebut tadi dan membaca menu yang tersedia.

"I rasa I nak black pepper supreme burger," kata Ray, mengingatkan kembali hidangan yang menjadi rekomendasi majalah yang pernah dibacanya. "You? Kalau you tengah on diet, we could order a salad or something."

Arissa membelek hidangan-hidangan di dalam menu itu. Takkan salad lagi? Sudah naik jelak rasanya makan makanan arnab setiap hari. Ahh... Apa salahnya hari ini dia menikmati hidangan seperti orang yang normal pula? Lagipun hatinya sedang bersedih jadi, tak salah jika dia berseronok hari ini dan melupakan seketika kekusutan yang sedang berserabut di fikirannya.

"You know what? Screw dieting. I lapar I nak makan Fish and Chips. Or should I have the swedish meatballs instead?" Mata Arissa rambang melihat hidangan-hidangan yang ditawarkan. Semuanya membangkitkan selera, iyalah, setelah berhari-hari diet.

"Kita ambik dua-dua. Come on, I belanja okay?"

"Awhh...I  tak taulah. Takpelah I'll just settle for the Fish and chips jer. Gotta watch the calories."

"Alah, order sides sekalilah. Kita share okay?"

Setelah beberapa minit terdiam, akhirnya Arissa mengangguk setuju. Hari ini dia memang mempunyai mood untuk makan!!!

Beberapa minit kemudian, mereka menikmati makanan dengan gembira, sambil berkongsi cerita tentang diri masing-masing.

Dari kejauhan, Emelyn menepuk perlahan bahu Pierre dan menunjuk ke arah Arissa dan Ray yang sedang tertawa.

"Pierre, itu Arissa kan? Dan kalau tak salah I, bukan ke tu...Ray?"

Melihat itu, Pierre sudah mula ingin menyerang mereka namun tangan Emelyn segera menahannya lembut.

"Jangan...Biarkan diorang."

"Tapi..." Pierre tercungap-cungap menahan marah. Wajahnya merah melihat kekasihnya bermesraan dengan lelaki lain. Di sini dia runsing memikirkan masalah mereka, di sana dia berseronok dengn lelaki lain! Huh! Memang menyakitkan hati-jantung-limpa!

"Pierre... Bergaduh kat public takkan dapat temukan jawapan yang you nak. Besok, you tanya sendiri pada Arissa okay? Minta penjelasan daripada dia okay?"

"Penjelasan? Penjelasan apalagi?Dah terang lagi ber-spotlight lagi you nak dia jelaskan lagi?"

"Hey... You lupa ke, kenapa Arissa marah kat you? I mean kalau I, of course I akan faham sebab you ni memang terkadang tu over-friendly sangat tapi, Arissa... Dia masih mentah untuk handle perkara-perkara macam ni. Mungkin dia pun macam you, dalam 'it's-not-what-you-think situation?' "

"I lain, ni lain kay? Elena kawan lama!"

"Dan juga EX you! Gosh, Pierre, apa you dah balik dengan dia ke?"

"What? No! Dia baru balik dari States, so... I jumpa dia to catch up old times, tu je..."

"Sambil suap-suap kat cafe?" Kata Emelyn dengan marah.

" Kenapa you marah sangat?"

"Well..."Buat seketika Emelyn kehilangan kata-kata. "You jangan nak main-mainkan Arissa. Dia tu naif pasal cinta tau tak? I pun rasa memang patut dia marah bila dapat tau yang boyfriend dia tu keluar, siap bersuap-suap lagi dengan ex dia."

"Arissa tak pernah kenal apalagi tau yang Elena tu ex I unless..." Pierre memandang Emelyn dengan penuh makna. Wajah serba-salah gadis itu memastikan semuanya. "ARGHH... You told her haven't you?"

Pierre memberus tepian rambutnya. Keadaan akan bertambah rumit jika Arissa tahu bahawa Elena adalah bekas kekasihnya. Patutlah dia bukan main marah lagi hingga tidak ingin menjawab panggilannya.

" Dia memang patut tau pun. You pun, memang tak ubah-ubah perangai kan?" Kata Emelyn sambil menepuk bahu Pierre. "Tu pun I boleh selalu sabar dengan you dulu."

Suara Emelyn berubah perlahan. Ada kesedihan di matanya. Mereka mula berlalu dari situ.

"You selalu flirt dengan perempuan lain tapi I selalu tak berapa kisah sebab I tau you tak pernah serious dengan yang lain." Emelyn menoleh dan memandang ke mata Pierre. "I tau yang you cuma cintakan I seorang je. Err... pada masa tu at least. You nak keluar dengan berapa banyak perempuan pun I tak kisah asalkan dalam hati you yang sebenar-benarnya cuma ada I je."

Perlahan-lahan, air mata gadis itu mengalir. Dia tidak peduli untuk mengesatnya pun. Hari ini dia ingin meluahkan segala rasa yang masih tersisa di hatinya.

Pierre menghela nafasnya dan meletakkan tangannya di dalam poketnya.

"Kalau macam tu why did you cheat on me?"

"Sebab I cintakan you! I nak you stop perangai playboy you and make you jealous. Joe is nothing compared to you! You tak bagi I peluang pun untuk jelaskan pada you perkara sebenar, you dah jatuhkan hukuman pada I! Truth is, I tak boleh lupakan kita, lupakan you! I tak boleh."

Emelyn sudah menangis tersedu-sedu. Tidak semena-mena Pierre memeluk gadis itu sambil menutup matanya. Rasa bersalah menyelinap raganya dengan keegoannya. Bunga cintanya yang lama kembali berkembang dan ia semakin kuat dengan Emelyn di dakapannya, namun wajah Arissa timbul di benaknya membuatkannya melepaskan pelukannya. Emelyn memandangnya.

"I...ah...I tak boleh tinggalkan Arissa tapi I tak boleh lupakan you..."

Emelyn meletakkan jarinya di bibir Pierre.

"Asalkan you selalu ada dekat dengan I..."

Emelyn memeluknya lagi dan mereka tenggelam di dalam perasaan masing-masing. Rindu yang lama terkubur di hati masing-masing menjelma kembali dan di dalam kespian itu, masing-masing sudahpun mengerti apa yang mereka inginkan tanpa smemerlukan sebarang kata. Di dalam pelukan itu, Emelyn dengan diam-diam tersenyum dengan penuh makna. Kemenangan sepertinya bakal berpihak padanya. Semua yang telah diaturnya berjalan dengan lancar.

'Arissa...Kau ingat aku akan lepaskan Pierre pada kau? Maaflah, aku takkan biarkan orang rampas hak aku.'


                                                                                       ***
Farizal memandang ke langit yang mendung. Entah mengapa hatinya rasa tidak sedap hari itu, seolah-olah sesuatu yang buruk bakal berlaku. Menyesal rasanya apabila dia memutuskan untuk berjalan kaki sahaja untuk pulang tanpa menaiki bas seperti biasa, tetapi apabila memikirkan bas yang lewat tiba diikuti pula dengan banjiran penumpang pada waktu peak hour sebegini, dia akur dengan keputusannya.

'Alamak kalau hujan, mati aku, tak bawak payung!' bisiknya dalam hati.

Farizal meneruskan perjalanannya. Kiri kanan sepi, hanya bisikan angin yang sayu serta dentuman guruh, memperkuatkan ramalan bahawa hujan akan turun tidak lama lagi. Dia mempercepatkan langkahnya, namun perasaannya kuat mengatakan bahawa ada seseorang yang sedang mengekorinya. Apabila dia menoleh ke belakang, apa yang dilihatnya hanyalah pandangan kosong di lorong yang sedang dilaluinya itu, namun perasaan curiganya masih belum lenyap.

Didesak oleh perasaan kurang enaknya, dia segera berjalan pantas apabila tiba-tiba tubuhnya ditarik kasar dan mukanya serta perutnya ditumbuk berkali-kali sebelum dia sempat bertindak. Beberapa pemuda menarik beg yang sedang digalasnya dan mencampakkannya ke tepi. Setelah itu, dia dapat merasakan tubuh belakangnya  sakit seolah-olah dipukul dengan kayu atau sesuatu seperti itu.Walaupun samar, dia dapat mengagak ada dalam tiga atau empat orang yang menyerangnya. Hatinya hanya mampu berdoa agar siksa itu dihentikan sambil tertanya-tanya apa salahnya. Kepalanya sakit menahan pukulan tanpa ihsan itu.

Apabila akhirnya mereka berhenti, salah satu daripada mereka berkata, "Salam dari Pierre, lain kali jangan nak masuk campur hal orang dengan lagi satu, jangan kacau hak orang."

Dengan itu, lelaki yang Farizal cam sebagai lelaki muda berambut perang membuang kayu yang dipegangnya di sebelahnya sebelum berlalu dengan yang lain, meninggalkannya separuh nyawa.

Untuk beberapa saat, dia terlantar seketika.  Kiri-kanan tiada seorang pun yang melalui kawasan itu untuk dia meminta bantuan. Dengan bersusah payah, Farizal mencari begnya yang tercampak tidak jauh di tempat dia jatuh dan mencari telefon bimbitnya. Tanpa mempedulikan siapa, dia menelefon nama yang sempat didailnya.

Setelah beberapa deringan yang lama, barulah panggilannya diangkat.

"Tolong...Tolong....Lorong Hijau..." Dengan suara lemah, dia berkata sebelum menutup telefonnya.


                                                                             ***

Arissa duduk seorang diri di haapan padang bola yang kosong. Hari sudah lewat dan kebanyakan orang sudah pulang, tambahan pula hari seperti ingin hujan, hanya sepi yang menemani hatinya yang sayu. Memori bersama Farizal bermain di anak matanya dengan tiba-tiba dan dia dapat melihat Farizal melambai ke arahnya di padang bola itu.

"Haha! Tendang macam bangku, balik kampung tanam kacang sudah!" Kata Amir sambil tertawa apabila Arissa miss tendangannya ke jaringan gol.

"Tak, balik dapur masak nasi!" Kata Farizal pula sebelum dia dikejar oleh Arissa yang kelihatan marah itu.

"KURANG AJAR KAU!"

Arissa terus mengejar Farizal hingga dia dapat menarik bajunya dan langsung menjatuhkan lelaki itu, WWE style. Habis berlumpur baju Farizal namun mulutnya tidak berhenti mengusik.

Tanpa sedar, Arissa tersenyum sendiri mengenangkan gambaran indah itu apabila tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Apabila dia melihat pemanggilnya, dia seakan tidak percaya nama yang tertera di skrin tersebut : Farizal...

Arissa terkedu sebentar. Hatinya diburu seribu persoalan diikuti dengan hati yang berdegup laju.

"Kenapa pula dia tiba-tiba call aku?"

Dengan helaan nafas yang tersekat, Arissa akhirnya menjawabnya.

"He..Hello...?"

"Tolong...Tolong....Lorong Hijau..."

"Hello? Rizal? Kau Okay tak? Rizal! Rizal!"

Talian ditutup dan Arissa diburu rasa cemas. Suara Farizal di hujung talian lemah dan cemas, seolah-olah dia berada di dalam kesusahan.

Tanpa berfikir panjang, Arissa terus bergegas menuju ke Lorong Hijau yang tidak jauh dari kampus mereka dengan berlari walaupun dia tidak tahu apa yang berlaku. Hujan pula sudah mulai turun dengan  rintikan yang halus.

Seribu persoalan mengiringi langkahnya yang laju ekoran mengingati suara Farizal yang lemah itu. Sakitkah dia? Dalam kesusahankah dia? Menuju ke destinasinya, Arissa mendapati bahawa kawasan berdekatan lorong yang dimaksudkan begitu sepi, tambahan pula cuaca yang gelap sebegini, tiada orang yang ingin keluar dari tempat teduhan mereka.

Matanya meliar ke kanan dan kiri mencari kelibat Farizal sementara hujan pula semakin lebat. Di mana pun dia berada sekarang, Farizal pasti sendirian.

"Rizal!"

Arissa menjerit  nama Farizal, melawan rintikan hujan yang bingar itu sambil terus mencari bayangannya. Dia sudah tidak peduli lagi dengan bajunya yang semakin kuyup.

Tiba-tiba matanya menangkap sebuah beg yang sangat dikenalinya. Dengan segera dia mendekati tempat itu dan mendapati seseorang tersandar lemah di balik tembok deretan gudang di lorong itu dan serta-merta mengenalinya sebagai Farizal. Keadaan sahabatnya itu amat mengejutkannya dengan darah yang mengalir dari merata tempat, di sapu hujan dan wajahnya yang pucat dan bengkak.

"Zal, Rizal! Kenapa dengan kau? Aku datang ni Rizal!"

Arissa mendekati Farizal yang lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa, melainkan pergerakan kecil di kepalanya.

"Ya Allah, macam mana boleh jadi macam ni? Siapa punya kerja ni? Tunggu, I'll go get help okay? Aku janji aku datang balik."

Arissa berlari segera ke jalan raya utama dan cuba menahan kereta yang lalu-lalang namun tiada yang mahu berhenti. Dia pasti sedang kelihatan seperti orang gila kini dengan bajunya yang basah dan menangis.

"Teksi!! Berhentilah!!"

Nasibnya baik pabila ada sebuah teksi yang berhenti akhirnya. Arissa segera mengarahkan pemandu teksi tersebut untuk masuk ke lorong tersebut di mana Farizal berada. Setelah itu, Arissa keluar sebentar dan cuba memapah Farizal ke dalam perut teksi.

"Zal, aku akan bawa kau pergi hospital. Stay with me, please. Stay!"

Dengan susah payah Arissa membawa masuk Farizal yang sudah ingin memejamkan matanya. Apabila berada di dalam teksi, Arissa membiarkan Farizal baring di pangkuannya.

"Pakcik, bawa kitorang ke hospital paling dekat. Tolong cepat sikit." Kata Arissa antara sedu.

Pemandu teksi yang agak terkejut melihat keadaan itu akur sahaja. Arissa terus menepuk pipi Farizal yang sudah berat matanya supaya jangan terlelap. Dia takut jika Farizal mengalami concussion yang boleh menyebabkan koma.

"Farizal, please! Stay with me! Kuatkan diri kau please! Please!"

Farizal yang begitu letih rasa begitu kuat tarikan untuk melelapkan matanya. Kepalanya pusing dan keadannya samar. Perlahan-lahan, dia menutup matanya.

"No, no, no! Rizal bangun, please! Jangan tinggalkan aku." Arissa terus menangis sambil mengusap wajah lelaki yang berada di pangkuannya kini. Lelaki yang amat disayanginya itu. "Rizal... Tolonglah bangun! Aku sayangkan kau, tolonglah jangan tinggalkan aku."

Di sepanjang perjalanan ke hospital, itu sahaja yang mampu dilafazkan olehnya. Penyesalan demi penyesalan menghantui fikirannya tatkala dia mengingati semula apa yang telah dia katakan dan lakukan kepada lelaki itu. Sikap egonya, sombongnya. Kemudian dia memikirkan pula tentang kecurangan Pierre. Memang benar kata Farizal dahulu, lelaki itu memang buaya, dan dia cuma ingin melindunginya saja.

"Zal, maafkan, aku, aku bersalah pada kau, maafkan aku. Bangunlah, please, jangan tinggalkan aku, aku sayangkan kau."

1 comment:

  1. harap2 plan tue berjaya . boleh la farizal dgn arisa bsama ;D

    ReplyDelete