Wednesday, April 4, 2012

Selamat Tinggal Sneakers...30

"You tau tak? Kelmarin I nampak Arissa tinggalkan hospital. Dia nampak macam...Entahlah. I tegur dia, dia tak jawab. I rasa dia menangis." kata Marsha memecahkan kesunyian. Dia dan Farizal sedang duduk di buaian di sebuah taman permainan berdekatan rumah Farizal. Sudah dua hari dia dikeluarkan dari hospital.

Farizal mengerutkan dahinya. Memang dia masih hairan sejak kelmarin. Arissa pergi tanpa berkata apa-apa kepadanya. Dan kenapa pula dia menangis?

"I tak tau apa yang jadi, maksud I semalam semua okay je tapi yelah yang I hairan, she left without saying anything."

Marsha memandang Farizal yang sedang melihat ke arah lain. Mungkinkah benar apa yang mereka katakan; Farizal dan Arissa sebenarnya mencintai antara satu sama lain dalam diam selama ini.

"Kalau I cakap sesuatu, I harap it won't change anything between us."

Farizal menoleh untuk memandang Marsha.

"You nak cakap apa?"

Marsha meraih tangan Farizal membuatkannya berdebar.

"I think I'm in love with you." Akui Marsha sementara Farizal terkedu sebentar.

Farizal tidak segera menjawab. Dia sendiri tidak tahu apa yang harus dijawabnya.

"Sejak I kenal you dengan lebih dekat, I... I rasa you lain dari lelaki yang I pernah kenal..."

"Marsha...You memang baik. And really are a good friend to me. You selalu ada untuk tolong I. But..."

"It's her right?" Potong Marsha.

Farizal terdiam. Dia tahu siapa yang dimaksudkan oleh Marsha, membuatkannya terkejut. Perasaannya terhadap gadis itu tidak pernah dia luahkan kepada sesiapa kecuali Amir dan dia tidak percaya jika Amir yang memberitahu Marsha tentang perasaannya itu.

"I'm sorry," Kata Farizal. Cuma itu sahaja yang mampu diluahkan olehnya.

"Nah, it's okay.  I cuma nak luahkan je apa yang ada dalam hati I. Farizal... you memang lelaki yang baik. I harap you dapat jumpa orang yang baik untuk you." Kata Marsha sambil tersenyum, walaupun hatinya begitu kecewa. Sedikit-sebanyak, dia sudah dapat menjangkakan jawapan itu.

"Hey... trust me, I know how it feels, tapi perasaan orang memang tak boleh kita paksakan. Kadang-kadang kita tak boleh dapat apa yang kita nak, no matter how bad, how much it means to us." Kata Farizal.


Marsha menghela nafasnya. Kalau sahaja lelaki itu dapat dimilikinya. Jelas sahaja, Arissa tidak tahu apa yang terlepas darinya.Jujur sahaja, dia akan sepuluh kali memilih Farizal daripada Pierre Laurent hanya emas celup.


                                                                            ***
Hari itu Arissa menemani Lee yang lama tidak ditemuinya membeli-belah untuk melepaskan tekanan yang dihadapinya. Dia menceritakan segala masalah yang telah menimpanya sejak kebelakangan ini.

"My goodness! Pierre upah orang untuk pukul Rizal! Ahhh..." Lee meletakkan tangannya di kepalanya. "This is madness! Nasib baik tak ada apa-apa jadi kat anak orang. Dahlah dunia ni dah kekurangan orang handsome. Habis, Rizal masih belum taulah ni yang kau tau Pierre yang pukul dia?"

Arissa menggelengkan kepalanya.

"Sian kan Rizal tu? Tak bersalah pun kena keropok juga. Eh, habis, Rizal tak buat police report ke?"

"Tak... Dia cakap dia nak lupakan je hal tu. Aku betul-betul rasa bersalah sekarang ni tau. Aku rasa macam aku yang patut terima hukuman tu, bukan dia."

"Girl....Janganlah cakap macam tu, sedih aku tau! Eee... geram betullah aku dengan Pierre ni! Kalau aku jumpa dia, aku tampar, tampar, tampar muka dia biar jadi lempeng!"

Mereka berjalan menuju ke sebuah kafe sambil mendengar Lee beceloteh tentang projeknya sejak memenangi Passion For Fashion tempoh hari.

"Untuk first creation aku, aku nak kau parade it kat Runaway. Oh, Arissa...Best nyer... Tak sabar aku!"

"Kau nak aku model untuk kau lagi? Lee, lepas habis contract dengan Jazz and Tash, aku rasa aku nak berhentilah dari modelling."

Mendengar itu, Lee menghentikan langkahnya.

"Say what?! Honey, you are good! Wasted lah kalau you nak quit! Aku nampak banyak peluang untuk kau!"

"Tapi dunia modelling ni bukan aku..."

"Alah Rissa... Padahal Jazz baru call aku hari tu. Dia cakap you memang ada potential untuk jadi supermodel! Jazz yang susah sangat nak puji orang boleh puji amateur macam kau! Think about it, even fashion director yang direct you untuk your last photo shoot puji kau tau!"

"Tak kuasa lah aku. Lepas ni, aku nak makan cokelat satu besen. Sejak jadi model ni, aku tak ingat tau, bila aku makan macam orang normal! Aku pun tak tau kalau aku ni masih manusia ke bukan, yelah hari-hari makan makanan arnab je."

Arissa berhenti berbual apabila mendapati bahawa Lee sudah tidak mendengar apa yan dikatakannya tadi. Sebaliknya, ada sesuatu yang menarik perhatian lelaki itu sehingga membuatkan wajah lelaki itu pucat.

"Apa yang kau..."

Pertanyaan Arissa terpotong sebaik sahaja memandang ke arah pandangan Lee. Jauh di sebuah butik, mereka melihat Pierre berganding dengan Elena i.e gadis di video/bekas kekasih Pierre.  Mereka kelihatan begitu mesra dan ceria.

"Elena. That's her." Kata Arissa.

"She's gorgeous." Kata Lee. Arissa menepuk bahu Lee. "Ouch."

Arissa melajukan langkahnya untuk mendekati mereka.  Setelah itu, dia dengan sengaja melanggar bahu gadis itu sehingga beg belanja mereka terjatuh.

"Oops, sorry."

"Ughh... Some people are just blind." Kata Elena dengan fake american accent nya.

Pierre membantu mengangkat beg-beg tersebut, begitu juga dengan Arissa. Setelah itu dia memberikannya kepada Pierre yang terkejut saat dia mengangkatkan wajahnya sehinggakan dia terbatu.

"You're welcome, Honey," kata Arissa dengan nada sindiran siap dengan senyuman palsu sekali.

"Honey?" Kata Elena sambil mengerutkan wajahnya.

"Ah...You must be Elena. I'm Arissa, Pierre's Ex-to be." Kata Arissa sambil menyalam Elena yang bingung namun pandangannya tertumpu kepada Pierre yang kelihatan seperti baru tertelan guli.

"Arissa."

"Ah...I've gotta go. Nice meeting you."

Dengan itu, Arissa menarik tangan Lee yang menikmati persembahan percuma itu dan melangkah pergi tanpa mempedulikan rayuan Pierre untuk berhenti.

"Arissa, please, let me explain. It's not what you think."

Arissa hanya menampal wajah marahnya sambil mengepit tangan Lee dan berjalan dengan pantas.

"Adoi, perempuan, pelanlah sikit."

"Rissa, berhenti, please."

Pierre menahan laluan Arissa yang hanya menjeling.

"Hey, Pierre! Sudahlah, Arissa tengah marah ni. Pergilah balik kat gorgeous girlfriend you tu." Sekali lagi Arissa menepuk bahu Lee. "Ouch!"

"Lee, itu bukan girlfriend I."

"Tu ex-gilfriend dia." Tambah Arissa.

"Oh-Oh... Trouble's cookin'," tambah Lee.

"Dahlah Pierre. You buatlah apa yang you suka kay? I dah tak kuasa nak layan benda-benda macam ni. I have had enough. Now if you would excuse me, I ada perkara yang lebih penting untuk settle."

"Itu...Itulah dia yang tak suka pasal you. You just won't let me talk! Dammit, what is wrong with you?"

"Nak cakap apa lagi? Bukan ke semua dah jelas? Pergilah, buatlah apa yang you nak. We are through!"

"Arissa... Please no. Jangan buat I macam ni. Please."

Tanpa mempedulikan rayuannya, Arissa terus menuju ke luar dan menahan teksi.

"Arissa...I'm sorry okay?"

Arissa hanya menutup pintu teksi itu tanpa mempedulikan lelaki yang merayu kepadanya itu.

"So...Kau nak putuskan hubungan kau dengan dia?" Tanya Lee saat mereka berada di dalam teksi.

Arissa tidak menjawab. Dia masih marah ekoran peristiwa. Dia kecewa kerana Pierre telah berjanji untuk tidak mengulangi kesilapannya itu namun janjinya itu diingkar. Arissa terkenangkan kembali saat-saat Pierre cuba mendekatinya, kelembutannya, tutur katanya yang manis, janji-janjinya untuk hanya setia kepadanya.

Gelang yang dipakainya, pemberian daripada Pierre juga diamatinya berkali-kali. Dia bingung dengan perasaannya sendiri kini. Masih cintakah dia kepada Pierre? Benarkah lelaki itu jujur mencintainya? Mungkin Elena hanya selingkuhannya sahaja namun dia yakin di dalam lelaki itu hanya ada dirinya sahaja.

Deringan telefon bimbitnya membuatnya sedar dari lamunannya. Rupanya sudah tiga kali panggilan dari Pierre tidak diangkatnya. Dengan mindanya yang masih berserabut, tidak mungkin dia dapat membuat keputusan yang bijak, kerana itulah dia  memilih untuk berdiam diri untuk sementara waktu.

Jikalau ditakdirkan hubungan mereka berakhir di sini, dia akur dengan apa yang sudah tertulis.

                                                 
                                                                                ***
"Baiklah, saya akan akhiri pelajaran hari ini tapi sebelum tu, keputusan daripada ujian minggu lepas sudah berada di dalam tangan saya," Kata Encik Imran pensyarah kelas ekonomik mereka, membuat Arissa berdebar-debar. Dia mempunyai perasaan yang kurang enak tentang keputusan yang bakal diterimanya.

"Memandangkan peperiksaan akhir tahun ini semakin hampir, saya lihat ada yang menunjukkan kemajuan yang positif , tapi masih banyak yang harus terus bekerja kuat dan tak kurang pula yang saya lihat makin turun pula prestasinya," kata Encik Imran, namun saat menuturkan ayat yang terakhir, pensyarah tersebut memandang ke arah Arissa, membuatkannya menelan air liurnya.

Encik Imran mengedarkan kertas ujian tersebut ke setiap meja membuatkan Arissa semakin berdebar.

"Hadi, awak boleh buat lebih baik lagi. Ernie, bagus teruskan, A. Maya..." Encik Imran menghela nafasnya seolah-olah sudah malas untuk menasihati anak muridnya yang satu ini. Kemudian giliran Arissa pula...

"C. What happen Arissa? You were supposed to be one of my best students. Focus, peperiksaan akhir tahun tinggal kurang dari 3 bulan lagi. Don't waste your chance."

Setelah berlalu daripada meja Arissa, Encik Imran berlalu ke meja Marsha pula.

"B+. Tahniah Marsha, saya bangga dengan awak. Teruskan dengan kemajuan awak." Puji Encik Imran membuat Marsha tersenyum lebar. Kemudian dia ke hadapan. "Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Marsha yang telah menunjukkan banyak kemajuan terhadap pelajarannya, daripada D student to B+ and hopefully, A. Ini menunjukkan kalau kita bekerja keras, usaha kita akan mendapat hasil yang memuaskan. Kepada yang lain, masih belum terlambat untuk meraih markah yang baik untuk peperiksaan akhir tahun nanti."

 Satu kelas memberi tepukan kepada Marsha sementara Arissa rasa begitu terkilan dengan keputusan yang baru diterimanya itu. Gred C?!! Ah... Tidak pernah dia mendapat keputusan seteruk itu, membuatkannya hampir putus asa.

Saat kelas berakhir, Marsha melonjak kesukaan dan ekoran terlalu gembira dan teruja, dia memeluk Farizal yang harus berjalan dibantu oleh crutches.

"Ahhh....!! B+!!! Thank you Rizal!"

Melihatkan wajah Farizal yang kurang selesa, Marsha melepaskan pelukannya.

"Sorry, tapi I'm so excited!!! Kalau tak pasal you, I wouldn't have earned this grade."

"Congrats! Tapi ini usaha you. I cuma tolong sikit je, yang lain tu semua daripada kesabaran, kerajinan you sendiri. I'm so proud of you. I harap you teruskan usaha you, okay? I nak tengok you dapat A pulak." kata Farizal memberi semangat kepada Marsha.

"Kalau you masih sudi tolong I?"

"Of course. Kita boleh terus belajar sama-sama macam selalu."

"Ehem."

Deheman seseorang membuatkan mereka tertoleh. Pemilik suara tersebut, Arissa melukiskan senyuman kepada Marsha sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman.

"Congratulations, Marsha," ucap Arissa. Keadaan menjadi hening seketika. Farizal cuba berpaling ke arah lain.

"Thanks Arissa! So how's your paper?" Tanya Marsha.

"Um...Actually it's bad. I've got a C," kata Arissa dengan wajah yang sugul.

"Oh... Takpelah, kalau you nak...Kita boleh belajar sama-sama," tawar Marsha namun dia memandang wajah Farizal seolah-olah meminta persetujuan daripadanya.

"Kalau you guys tak kisah kalau I join in sekali...?" Tanya Arissa dengan ragu. Kemudia dia memandang wajah Farizal .

"Of course we don't mind!" Kata Marsha.

"Sha, I nak pergi toilet sekejap," kata Farizal.

"You nak pergi dengan siapa?" Tanya Marsha yang risau akan keadaan Farizal yang harus dipapah dengan crutches.

"Takpe, I'll be okay. I tunggu you kat tempat biasalah," kata Farizal. Marsha mengangguk sahaja.

Selepas keluar daripada tandas,  Farizal ke locker nya untuk menyimpan barang-barang yang tidak diperlukannya. Dengan keadaannya begitu, sukar baginya untuk bergerak dengan beg yang berat. Tidak disangka, dia boleh terlanggar pula dengan Maya. Oleh kerana dia tidak menutup zipper begnya, habis semua harta karunnya terbuak keluar. Buku-bukunya semua bertabur.

"Hey! You ni jalan pakai mata ke hidung?" Marah Maya.

"Kaki plus crutches. Sorry lah." Jawab Farizal. Dengan mengetepikan crutches nya, Farizal cuba untuk mengutip buku-bukunya yang jatuh.

Melihat buku-buku yang jatuh, tiba-tiba ada sesuatu yang menarik perhatian Maya. Timbul idea jahat di benak gadis itu. Daripada wajah nenek kebayan, wajahnya berubah menjadi Cinderella yang manis.

"Oh, Rizal... I'm sorry, I ingatkan siapa yang langgar tadi. Kalau you, I maafkanlah, yelah, you kan injured...Umm... Takpelah, I tolong you." Maya mengangkat buku-buku yang terjatuh itu sambil berbual dengan Farizal untuk mengalihkan perhatiannya.

"Wah, sejak Marsha rapat dengan you dah berubah kan dia?" Kata Maya.

"Berubah untuk kebaikan apa salahnya kan? Kalau you nak pun, you boleh join us untuk study group," tawar Farizal.

"Umm... thanks but no thanks. I umm... Busy. Mana locker you? You bukak dululah."

Saat Farizal sibuk membuka locker nya, dengan pantas Maya mengambil apa yang diinginkannya dan menyeluknya ke dalam begnya.

"Buku yang mana yang you nak masukkan kat dalam locker?"

"Econs textbook dengan fail hijau tu." Kata Farizal.

Maya meletakkan buku dan fail tersebut ke dalam locker dan menyimpan yang lain ke dalam beg Farizal, siap menutup zip sekali. Setelah itu, dia menyerahkan kembali beg itu.

"Thanks, Maya."

"Oh. No problem. I jalan dulu ya? Hati-hati di jalan raya, ingatlah orang yang tersayang." kata Maya sebelum berlalu membuat Farizal mengerutkan dahi kehairanan.

"Umm...okay...?" Kemudian dia menggelengkan kepalanya. Hmm...Sekurang-kurangnya gadis itu membantunya tadi.

Malam itu, Farizal membongkar begnya untuk mencari sesuatu yang penting di dalam begnya namun tiada!  Hilang! Fikirannya membawanya kembali kepada peristiwa di mana buku-bukunya terjatuh saat terlanggar Maya tadi, membuatnya panik.

Ada dua kemungkinan yang boleh terjadi:

1) Maya terlepas pandang dan terlupa untuk mengambilnya jadi... ia masih berada di kawasan itu atau

2)Maya sengaja mengambilnya tanpa pengetahuannya. Untuk apa?

Memikirkan kemungkinan-kemungkinan itu semua, Farizal menjadi tertekan. Habislah jika ada yang menemuinya! Kesemua rahsianya ada di dalamnya!

                                                                            ***

"Ha! Ha! Ha! How cute. 'Farizal loves Arissa.' Siap ada bunga api lagi." Maya dan Iskandar tertawa saat melihat gambar Farizal dan Arissa dan apa yang tertulis di belakang gambar itu.

"Oh! Oh! Tengok ni. Ehem. 'Kenapalah susah sangat untuk aku mengaku perasaan aku kat dia! Come on Farizal! Kalau kau tak beritahu perasaan kau kat dia manalah dia nak tau kan? Slow betullah aku ni, lori siput pun tak slow macam aku!' Aww..."


Mereka terus membaca tulisan-tulisan rambang yang ada di dalam buku nota tersebut.

'No matter how hard I,ve tried,  you still come back to my mind. Kenapa susah sangat bagi kau untuk hilang daripada fikiran aku ni? Is it a sin for me to crave for your heart when you've already gave it to him? Kenapa perasaan ini begitu kejam?'


'A loser. Coward. That's what I am. Saat kau lepas di tangan dia, apa yang mampu aku buat? All I could do was to watch you slowly fading away into nothingness...Tapi bukan ke itu yang kau inginkan? Aku harap kau akan dapat juga kebahagiaan yang kau cari. Itulah yang aku doakan untuk kau setiap hari.'


"Tsk. Tsk. Sedih, aku baca tulisan dia Is. Kalau buat filem ni, boleh nangis satu baldi orang." Kata Maya.

"Bukan nangis lagi, sampai muntah-muntah orang, naik meluat," tambah Iskandar. Dengan itu, mereka tertawa hingga pecah perut.

"Wait till the others see this." Kata Maya sambil tersenyum jahat.

"Kau ni memang the original wicked witch. Idea jahat tapi best." Iskandar.

"Well... This is a dog eat dog world, honey. Kalau nak hidup, kita mestilah jadi predator," jelas Maya tanpa rasa bersalah.


                                                                                   ***
Tok! Tok! Tok!

Arissa yang sedang sibuk mengulang kaji pelajarannya bangun untuk membuka pintu. Siapa pula mengetuk  pintu rumahnya petang-petang begini.

Saat dia membuka pintu, dia mendapati Pierre tercegat di depan pintu rumahnya dengan sejambak bunga di tangannya sambil tersenyum.

Dengan menggulingkan matanya Arissa menutup pintunya di muka Pierre.

Tok!Tok! Tok!

"Sayang... Hear me out please. Okay, I'm sorry pasal apa yang jadi okay? I promise yang I takkan jumpa dia lagi. Please, babe, I can't take it anymore. Sejak kita bergaduh, I boleh jadi gila tau! Pretty please!"

"Pergilah Pierre. I... I tak boleh fikir pasal benda ni sekarang okay?" Kata Arissa di balik pintunya.

"Okay, then, let's just not think pasal benda ni semua okay? Lupakan semua, let's just forgive and forget. Anggap je benda ni semua tak pernah jadi. I promise I akan berubah. Babe, please, buka pintu ni sayang."

"Baliklah Pierre."

"No. I takkan balik until you open this door and talk to me."

Arissa menjeling sambil menarik nafasnya. Nampaknya dia tidak akan berganjak dari situ. Arissa membuka pintu akhirnya.

"What?" Kata Arissa sambil memeluk tubuhnya.

"We really need to talk." Kata Pierre. "Badly."

" Apa lagi yang perlu kita cakapkan lagi? You pernah janji takkan jumpa dia lagi tapi you buat juga kan?"

"I know, I know, tapi percayalah. Elena dah nak tunang pun dengan boyfriend dia

. Itu hari pun I temankan dia untuk beli barang hantaran pertunangan untuk her fiance-to-be."

"Tapi you dengan dia..."

"I know, I'm sorry okay? Memang dia ex I tapi dia pun my childhood friend. I harap you faham..."

Arissa terdiam. Okay. Mungkin dia Overreacting. Dia menarik nafasnya.

"Kalau setakat kawan je, kenapa sampai pegang-pegang tangan semua?" Cabar Arissa yang masih belum mahu mengalah.

"Okay, I mengaku, I adalah pimpin tangan dia, tapi trust me, I dengan dia TAK ada apa-apa okay? Come on Arissa, I 've seen you put your hands on Farizal's shoulder, does that mean anything?"

"Itu lain, okay? Anyway, kita tengah cakap pasal you, bukan I, so please!"

"Oh come on! Apanya yang lain? Besides, everyone KNOWS yang Farizal tu suka kat you."

Mendengar itu, hati Arissa bergoncang seperti dilanda gempa yang hebat.

"Jangan nak merepeklah! Farizal tu bestfriend I okay? And speaking of which, I nak you minta maaf kat dia dan mengaku apa yang you dah buat kat dia!"

"Banyaklah you punya bestfriend! I know, deep inside you tau perasaan dia pada you tapi you layan je kan? Tu sebablah dia makin berani! Kulit pun makin tebal, tak peduli girlfriend orang ke bukan!

"Stop it, Pierre! you tak kenal dia okay?"

"Kenapa? Yang you nak bela dia sangat kenapa? You pun suka dia kan? Farizal, Farizal. Muka je baik, padahal, lebih buaya dari I. You nak I minta maaf pada dia? NOT IN A  MILLION YEARS!"

"You jangan nak cakap bukan-bukan eh? Farizal is never like you!"

"Really? Eh, sejahat-jahat I pun, I tak pernah rampas kekasih orang okay? Si Farizal tu, Dahlah rampas Marsha dari Iskandar, sekarang dengan you pun dia nak try..."

"Cukup Pierre! Sebelum I hilang sabar, lebih baik you pergi sekarang."

Tanpa menunggu Pierre untuk pergi, Arissa menutup pintu dengan kasarnya di hadapan muka Pierre, membuat hati lelaki itu terbakar, membuat dendamnya kepada lelaki itu semakin mendalam.

2 comments:

  1. kalau blh nak arissa dgn pierre...farizal dgn marsha..
    tapi biarlah arissa jual mahal kali nie...

    ReplyDelete