Sunday, May 8, 2011

Selamat tinggal Sneakers...8

Hari Isnin, seperti  biasa, Arissa tiba dulu ke kampus sebelum Farizal dan Amir. Dia ke locker nya untuk menyimpan barang-barang untuk latihan bola sepaknya petang nanti. Apabila dia buka pintu locker nya, sehelai surat berwarna merah jambu jatuh di hadapannya. Dia menoleh ke kiri dan kanan, pasti tiada orang yang melihat,  dia mengutip kertas itu. Ah... surat. Arissa mula membacanya.

Dear
      Arissa...


We're all born in a world of doubt
But there's no doubt
I love you

with every breath that i am worth here on Earth
i'm sending all my love to you
and if you dare to second guess, you can rest
assured that all my love's for you

 i cannot speak, i lost my voice,
speechless and redundant coz I love you's not
enough, i'm lost for words

I'll look for your eyes
To keep me inside
When everything dies
But one last sunrise
And when we stand there together not scared
I'll dry your last tear

And if you wait for me,
I'll be the light in the dark if you lose your way.
And if you wait for me,
I'll be your voice when you don't know what to say.
I'll be your shelter,
I'll be your fate.
I'll be forever,
wait for me.
I'll be the last train home

Love,
       Pierre Laurent

Setelah membaca puisi tersebut, Arissa hanya berkedip buat beberapa saat. Dia tidak tahu harus tertawa atau mengoyakkan kertas itu dan mencampakkannya ke wajah Pierre.

Arissa menyimpan surat tersebut ke dalam poket seluarnya dan berlalu dari situ. Saat dia melalui ke ruangan belajar, dia terlihat Pierre dan kumpulan teman-teman 'High School Musical' nya sedang berbual. Ah. Tepat pada waktunya.

"Ehem."

Deheman lembut Arissa membuat mereka bertiga tertoleh. Mata mereka menggambarkan rasa terkejut dan teruja melihat kehadiran gadis itu di hadapan mereka. Arissa memaniskan wajahnya.

"Boleh saya jumpa awak, Pierre? Ada sesuatu yang saya nak cakap," Kata Arissa sambil mengeluarkan surat merah jambu tersebut untuk menunjukkan apa maksud kedatangannya.

Pierre tersenyum sambil memandang ke wajah Hazwan dan Daniel.

'Ada chance,' katanya kepada mereka tanpa mengeluarkan suara. Hazwan dan Daniel hanya 'menyalamnya' sebagai tanda ucapaan selamat berjaya.

Pierre bangun dari bangku tersebut dan mendekati Arissa. Hatinya berdebar-debar kerana inilah kali pertama mereka berdua berdiri begitu dekat. Bau segar antara Minyak wangi lelaki dan aftershave menguasai hidung Arissa.  Mereka pergi ke tempat yang lebih terselindung daripada pandangan orang.

"Hey, Arissa. I see you dah dapat surat yang I bagi. Do you like it?"

Arissa tersenyum dan memandang ke mata Pierre. Wow. Tuhan... cantiknya matanya. Kecoklatan matanya lebih menyerlah dengan bantuan pancaran sinar matahari pagi yang mengalir lembut ke wajah pemuda kacak itu. Rambut pemuda itu semula jadi coklat pekat... Berhenti! Arissa mengalihkan perhatiannya kepada tujuan sebenar dia ke sini...Oh ya...

"Saya memang suka dengan kata-kata dari surat awak tu. Full of beautiful emotions and expressions. Surat yang awak bagi wangi lagi." Kemudian Arissa membaca melafazkan semula salah satu bait dari puisi yang telah diberikan kepadanya.

I'll look for your eyes
To keep me inside
When everything dies
But one last sunrise
And when we stand there together not scared
I'll dry your last tear

Eureka! Gadis itu nampaknya sudah jatuh ke genggamannya. Siap hafal surat lagi.

"I'm glad you like it. I tulis surat tu dengan you di fikiran I," kata Pierre dengan gaya ala-ala Edward Cullen nya. "You are my source of inspirations." Wajahnya semakin mendekati wajah Arissa membuat gadis itu semakin gementar. Suaranya seakan separuh membisik ke telinga Arissa, dan dia dapat merasakan nafasnya yang berbau peppermint. Berkata tentang Real Romance....

"I'm your source of inspirations? Tunggu dulu. Saya ingatkan lebih tepat kalau awak kata yang inspirasi sebenar dari surat tu adalah Billie Joe. Oh... Was it Ryan Key or Ryan Star?" Kata Arissa dengan wajah 'I-know-what-you-did.'

Wajah romantis Pierre segera bertukar daripada Edward Cullen ke Ron Weasley.

"Excuse me?"

"Well, if you must know, Mr Laurent, saya TAHU yang awak, tiru 'puisi' awak tu dari lirik lagu Green Day, Yellowcard dan Ryan Star."

"Apa?!" Wajah Pierre berkerut. Kemudian dia mengambil surat itu dari tangan Arissa dan membacanya sambil memberus ke tepian rambutnya ala-ala Cristiano Ronaldo untuk iklan syampu Clear. Urgh... Dalam keadaan meresahkan pun masih mahu mempertahankan keseksiannya.

"Very creative, Shakespeare," kata Arissa dengan nada menyindir. Kemudian dia berlalu dari situ.

"Arissa tunggu!" Pierre menarik lembut tetapi tegas lengan Arissa dengan mata yang memohon. Arissa memandang ke lengannya yang disentuh itu, membuatkan Pierre melepaskannya.

Arissa memeluk tubuhnya sambil menunggu apa yang ingin dikatakan oleh lelaki di hadapannya.

"Look, I'm sorry okay? Sebenarnya I tak tahu pun yang kata-kata tu semua dari lirik... er...band-band tu semua."

Kata-kata Pierre membuat Arissa membulatkan matanya.

"Jadi, surat tu bukan daripda kau pun?" Arissa menggelengkan kepalanya. "Pierre, Pierre, Pierre.You are pathetic aren't you? Macam mana awak pikat beribu-ribu perempuan selama ni hah? Nak pikat saya pun awak tak berani pakai kebolehan awak sendiri? Macam ni lah, Shakespeare, lain kali kalau awak nak pikat perempuan lain, buat orang tu jatuh cinta pada awak, bukan pada surat awak yang bodoh ni. Ingat, kalau saya nak terpikat pun, saya nak terpikat pada PIERRE LAURENT, bukan dengan surat, bukan dengan kereta, card credit awak , and certainly not sweet nothings."

Dengan itu, Arissa berlalu begitu sahaja tanpa menoleh lagi, meninggalkan Pierre dengan egonya yang tercalar. Inilah kali pertama dia ditolak oleh wanita. Inilah pertama kali dia dimalukan oleh wanita. Pierre melangkah longlai sambil menggelengkan kepalanya berjalan ke arah teman-temannya.

"Macam mana?" Tanya Hazwan.

Pierre menceritakan semuanya kepada mereka. Mereka berdua mendengarnya dengan rasa tidak percaya.

"Hell, no," Kata Daniel sementara Hazwan hanya tertawa.

Rasa kekalahan Pierre yang pertama: Arissa.

Masalahnya, gadis itu adalah seperti dadah buat dirinya. Semakin dia merasa, semakin ketagih. Semakin dingin gadis itu, semakin membara pula keinginnannya untuk memiliki gadis itu.

"In that case, apa kata kau lupakan dia cari yang lain. Atau balik pada Emelyn. End of story," Cadang Daniel.

"That means aku mengaku kalah sebelum mencuba, sesuatu yang tidak akan aku buat. Lagipun sebulan belum habis," kata Pierre.

Memang... Melihatkan keadaannya, 2 minggu untuk memikat seorang wanita bagi Pierre memang terlalu lama yand dimana standard time nya selalu lima minit.

Pierre mengambil surat tadi dan menggelengkan kepalanya.

"Celaka punya Hakim! Mati-mati aku ingatkan ni original tulisan dia, rupa-rupanya...Hampeh!" Kemudian dia mengambil begnya dan bangun.

"Dude, kau nak pergi mana?" Tanya Daniel.

Pierre hanya pergi tanpa berkata apa-apa. Dia menuju ke kantin dan melihat Hakim sedang bermain gitar dan bernyanyi dengan suara sumbang.

"Kim, aku nak cakap sikit." Kata Pierre, wajah tidak begitu gembira.

"Pierre... Macam mana? Okay? Dia suka? Apa dia... Oh..." Hakim terdiam sebentar tatkala melihat wajah Pierre yang marah.

"What crap did you just gave me? Dia tahu yang ini bukan original. Thanks for nothing, Shakespeare."

Kini wajah Hakim pula berkerut. Hakim memang selalu 'membantu' lelaki di kolej itu untuk memberikan mereka ayat-ayat power sebagi surat untuk diberikan kepada gadis yang igin mereka pikat. Selalunya tidak pernah ada masalah.

"Oh no... Itu tak mungkin. Kau bagi kat perempuan ke lelaki? Firstly, aku tak pernah busted, secondly sebab aku tak pernah repeat verse lirik lagu yang aku copy and thirdly, aku copy verse dari lagu-lagu yang perempuan tak dengar. So..."

"Sotong! Yang ni dengar! tak pasal-pasal aku dimalukan!"

Hakim mengetepikan gitarnya.

"Tunggu jap! Ni perempuan mana pula ni?"

Pierre menghela nafasnya. Dengan ragu-ragu, dia menjawab tanpa berani memandang Hakim.

"Nama dia... Arissa."

Hakim yang jelas-jelas terkejut beruk, tersentak.

"Arissa? Arissa Kamal? Striker pasukan bola wanita kampus kita ni?" Setiap soalan yang terpacul di mulutnya dijawab oleh anggukan dari Pierre. "Are you out of your mind? Apa steam pula kau nakkan si Rissa tu?"

Kini giliran Pierre pula terkejut.

"Kau kenal Arissa?"

"Dia salah satu daripada geng kaki lepak aku, kitorang kalau tak tengok bola, main skateboard," kata Hakim.

"Arissa main skateboard?"

"Yup! Hmm... Aku rasa kau ni bukann lelaki type dia lah. Baik kau lupakan jelah dia tu."

Pierre tidak mampu berkata apa-apa. Namun di dalam hatinya dia berniat untuk terus mendapatkan gadis itu.

"Oh well, kita tengok aje nanti. Take my word, sekali dia dah dapatkan aku, dia takkan nak lepaskan." kata Pierre.

"Suka hati kaulah. Jangan cakap aku tak warn kau!" Kata Hakim.














“S

1 comment:

  1. best SANGATTT! ;D cepat cepat sambung ye, tk sabar nk tunggu bab seterusnya.

    ReplyDelete