Sunday, November 4, 2012

Selamat Tinggal Sneakers...35

"Semua dah berakhir. Habis. Selesai."

Arissa menceritakan segalanya pada Lee sambil meminum koko panas dan biskut Marie. Dia telah mengetuk pintu Lee dengan keadaan basah kuyup.

"Macam tu je?"

"Nak macam mana lagi? Lagu sedih? Joget dalam hujan? Ini bukan Bollywood."

"Although it would be a good idea." Tambah Lee.

"Ha Ha. kena kat batang hidung sendiri, meraung kau."

Lee meraih tangan Arissa.

"Rissa, sebenarnya, aku pun rasa kau tak sesuailah dengan dia. Entahlah, sejak kau jadi girlfriend dia dulu, kau terus jadi orang lain. menyesal aku suruh kau berubah dulu. Rissa...Please be yourself again. Aku promise takkan paksa-paksa kau untuk berubah lagi. Kau lebih cantik kalau kau jadi diri kau sendiri macam dulu."

"Betul ke?"

Lee membuat muka sedih sambil menjuihkan bibirnya tanda penyesalan sambil mengangguk setuju.

"Sumpah."

"Okay, tapi aku ada satu syarat."

"Name it."

"Aku nak kau gantikan Sneakers Chuck Taylors aku yang kau buang dulu."

"Deal. Oh come here. Hug time."

Arissa menutup matanya apabila diterkam oleh Lee namun menurut sahaja,kemudian toast mug koko mereka sambil tertawa.

"Sekejap lagi aku nak makan cheesecake besar punya."


***

Beberapa minggu sebelum periksa, Arissa mengosongan mindanya daripada masalah-masalahnya. Beberapa minggu peperiksaan juga Arissa tidak melihat Farizal. Pierre pun sudah secara 'rasminya' kembali bersama Emelyn. Mereka berdua pula tidak segan-silu menunjukkan bahawa mereka sudah bersama kembali. Lantaklah, bukannya dia peduli pun.

 Selepas habis peperiksaan nanti, dia bercadang untuk kembali aktif bermain bola. Kini pun dia sudah mula berlari walaupun pada mulanya begitu letih. Maklum sahajalah, stamina pun sudah menurun. Otot pun sudah 'malas' akibat begitu lamanya berehat.

Dia sudah nekad untuk memberitahu Farizal juga tentang perasaannya terhadap lelaki itu tetapi bukan sekarang. Dia harus mencari waktu sesuai, waktu di mana dia sudah betul-betul bersedia nanti.

"Arissa..."

Renungannya terganggu tatkala mendengar teguran seseorang. Dia menoleh namun dia tidak tahu sama ada dia bersedia menghadapinya ataupun tidak. Lelaki itu segak berdiri di hadapannya.

"Pierre..."

Pierre tidak menjawab namun dia mengambil tempat di sebelahnya. Arissa hanya terdiam, tidak tahu aplagi yang harus dia katakan.

"Riss, I masih tak faham."

"You tak payah faham. Ini semua bukan salah you. Keputusan I takde kena-mengena dengan you."

Pierre mengerutkan dahinya sambil menggeleng.

"I masih tak faham jugak. Siang malam I fikirkan apa salah I. Okay,  if it's regarding about my mom, I'm sorry. I..."

"It's not about that. Not really, walaupun I rasa yang kita ni jauh berbeza. Your mom has expectations and Emelyn fits the criteria. Sekarang pun you dah balik pada dia kan? Percayalah, I'm happy for you."

"Tapi I masih sayangkan you, Riss. Emelyn can never be the same. Pedulilah apa yang Mama I nak kata. We can still make it through."

Pierre memegang tangan Arissa. Telefonnya yang berdering langsung tidak diendahkan. Arissa menghela nafasnya. bagaiman harus dia katakan pada lelaki itu tanpa menyakiti hatinya?

"Pierre, you're a good guy. Tapi...I... I dah tak rasa...cinta pada you lagi dan you tak payah tanya I kenapa sebab I sendiri tak tau kenapa. Mama you atau Emelyn takde kena-mengena okay?"

"Arissa, listen up." Pierre memegang tangannya lebih erat lagi. "I janji I'll be a better boyfriend. I won't cheat on you ever again..."

"Kurang ajar!"

Suara ketiga di antara mereka membuatkan mereka menoleh. Ah... Satu lagi masalah buat Arissa tatkala melihat Emelyn berasap-asap menghampiri mereka. Dia kelihatan begitu marah dan begitu dia menghampiri meja mereka, dia menolak semua barang-barang dia atas meja itu sambil menjerit, "Kurang ajar punya perempuan! Perampas! Muka tak tau malu!"

Arissa berdiri dan cuba untuk mempertahankan dirinya daripada Emelyn yang seperti ingin menerkamnya apabila Pierre menahannya. Pada saat itu banyak orang sudah berkumpul untuk menonton persembahan percuma itu.

"Emelyn! You dah gila ke?" Tanya Pierre.

"Memang! Memang I dah gila! Perempuan tak sedar diri ni tak habis-habis nak cari pasal dengan I! Dia dah break up dengan you lepas tu sengaja nak cari perhatian you! Dia saja je nak tunjuk bagus."

"It's not her fault! I yang cari dia, okay? I yang convince dia untuk come back to me," kata Pierre mempertahankan Arissa.

"You did what? Masa dia dumped you, I yang you cari kan? After I made you feel better, you senang-senang je nak buang I macam tu. APA YANG BAGUS SANGAT PASAL POMPUAN NI?!"

Pemerhati semakin ramai berkumpul, menyaksikan Emelyn yang menjerit seperti langsuir.

"Emelyn, I dengan Pierre dah tak ada apa-apa, sumpah."

"WHATEVER! JUST STAY AWAY FROM HIM! KALAU TAK, KAU TENGOKLAH NASIB KAU ARISSA!"

Emelyn sempat menolak Arissa sehingga dia terjatuh.

"Stop it, Emelyn, that's enough!"

Arissa mengangkat semua barang-barangnya yang bertaburan dan berlalu dari situ. Dia tidak mengerti bagaimana Emelyn yang begitu manis seperti gula padanya selama ini boleh berubah menjadi nenek kebayan pula. Pierre cuba menolongnya namun tangannya ditepis oleh Emelyn.

"Yang you nak menangkan dia sangat kenapa? She dumped you right? And, we are back together jadi you jangan nak ngada-ngada cuba nak patch up dengan dia pulak!"

"Kalau ye pun, jangan nak lepaskan marah you yang gila tu pada dia! Dia langsung tak salah dalam hal ni okay? Dulu, you dengan dia bukan main best friends lagi."

Mendengar itu, Emelyn memasamkan wajahnya.

"Best friends? Eww...Puh-lease. I? Best friends dengan perempuan takde standard tu? I kawan dengan sebab nak check on her, since you had been dating dia dulu. I was just trying to protect you. You ingatkan, dia tu baik sangat ke?"

Penjelasan itu hanya dibalas oleh tawaan berbentuk sindiran sahaja oleh Pierre.

"Thanks but no thanks, Em. I KNOW siapa Arissa tu. Dia tak macam you. In fact, it's you that I need to be protected from. Stay away from me. And Arissa."

"Oh by the way, masa you masih dengan dia, dia pernah confessed dengan I yang she didn't really loved you. In fact orang yang dia betul-betul cinta is...Farizal."

Pierre yang baru sahaja ingin melangkah pergi terhenti sebentar. Entah mengapa dia dapat merasakan hatinya hancur.

"Face it, Pierre. Dia dah tak nak you lagi. Perempuan yang you ingatkan baik sangat tu bukan malaikat."

Tanpa berkata apa-apa, Pierre terus melangkah pergi. Emelyn memberikan senyuman tanda kemenangan. Setelah itu, dia menoleh ke arah ke arah para penonton yang menyaksikan persembahan tadi denagn pandangan tajam dan menakutkan -sesuatu yang mahir dilakukannya, membuat bulu sesiapa pun yang memandangnya meremang.

"APA LAGI YANG KORANG MENYIBUK LAGI KAT SINI. SHOW'S OVER! NOW SCRAM!"

Dengan itu, semua orang dengan patuh pergi dari tempat itu. Emelyn mengibas rambutnya dan mendail telefon bimbitnya.

"Kita teruskan plan kita juga. Aku nak sampai Arissa jatuh dalam-dalam."

                                                   
                                                                             ***
Beberapa minggu kemudian...

Peperiksaan tahun akhir yang baru berakhir bagaikan mengalihkan satu beban yang berat dari bahu Arissa. Lega rasanya apabila dia dapat menjawab soalan-soalan kertas peperiksaan dengan tenang dan yakin Harap-haraplah dia berjaya meraih keputusaan yang cemerlang walaupun dilanda masalah-masalah yang tidak diundang pada masa yang sama.

Arissa memeriksa peti surat rumahnya, kalau-kalau ada surat penting. Selain daripada surat-surat bil dan risalah-risalah pengiklanan, senaskhah envelop yang besar, menarik perhatiannya, lebih-lebih lagi apabila menurut nama yang tertulis adalah tertuju kepadanya.

Sebaik sahaja tiba di biliknya, dia segera mebukanya. Beberapa keping gambar Pierre dan Emelyn berpelukan di kelab, menyambutnya dan lebih menghancurkan hatinya adalah tarikh yang tertera di belakangnya, waktu di mana dia menganggap Emelyn sebagai sahabat baiknya yang banyak memberikan nasihat dan kata-kata perangsang buatnya.

Begini sakitkah apabila kita ditikam dari belakang dengan perlahan oleh orang yang dianggap sahabat?

Arissa menggelengkan kepalanya. Selama ini sanggup dia meninggalkan sahabat-sahabat yang jujur untuk mereka yang menopengkan diri dengan kemanisan dengan motif untuk mengenakan dirinya.

Arissa memeriksa envelop itu dengan kandungannya untuk mencari tahu pengirimnya namun hampa. Tiba-tiba dia teringat akan pertemuan terakhirnya dengan Farizal. Seingatnya, dia memang ada membawa sesuatu di tangannya.

Sebuah kertas/envelop putih.

Sepantas kilat, Arissa berlari menuju ke rumah Farizal. Dia inginkan penjelasan. Bagaimana dia mendapatkan gambar itu. Begitu banyak yang ingin dia katakan padanya. Dia juga ingin meminta maaf bagi pihak Pierre atas kejadian tempoh hari. Kalau nak harapkan Pierre sendiri yang meminta maaf, takkan mahunya dia mengakui kesalahannya itu.

Tiba di permukaan pintu rumah Farizal, perasaannya berdebar-debar.  Dia ingin mengetuk pintu rumah itu namun keadaan sunyi sepi pula. Tingkap tertutup, depan rumah bersih, tiada kasut atau selipar.

"Assalamualaikum...Nek....Assalamualaikum...."

Arissa mengetuk pintu bertalu-talu namun tiada jawapan. Kemudian dia memberi salam dan memanggil-manggil nama Mak Jah dan Farizal.

"Mana pula diorang pergi ni?"

Arissa mengeluarkan telefon bimbitnya dari poketnya dan cuba menelefon Farizal namun yang menyambutnya hanyalah voicemail sahaja.

"Rizal...Mana kau pergi ni?"

***

Lee terus membebel tentang cita-citanya untuk ke London, mencipta nama seperti Jimmy Choo dan Ashley Isham yang menggayakan nama-nama besar Hollywood seperti Angelina Jolie atau Sarah Jessica Parker. Mereka berdua sedang berada di sebuah kafe kegemaran mereka.

"I so... Wanna dress Scarlett Johansson. Aku ada design sesuatu...."

"Kau ada nampak Farizal tak?"

"Hmm...Ya tak ya jugak kan? Semenjak dua menjak ni kan, aku jarang nampak dia tau. Wah, dia betul punya marah dengan kau kan?"

Arissa terdiam. Dia belum sempat meminta maaf pada Farizal atas tindakan Pierre kepadanya tempoh hari. Malah, dia masih tidak tahu, mengapa Farizal ingin menemuinya hari itu kerana sehingga hari ini dia langsung tidak menghubunginya lagi. Semalam, ketika dia cuba untuk ke rumah Farizal lagi, masih tidak berpenghuni. Ke mana agaknya mereka pergi? Balik kampungkah?

"Entahlah, Lee. Aku rasa macam Rizal tu tak nak maafkan aku lagilah. Aku menyesal sangat dengan apa yang dah jadi."

"Alah...Aku tau, Rizal tu sayang kat kau. Dia takkan bertahanlah, marah lama-lama kat kau. Paling banyak pun, merajuk je si jantan melayu terakhir kau, hmmm...."

"Arissa!"

Sejurus terdengar panggilan daripada seseorang, mereka berdua menoleh dan mendapati Pierre berdiri beberapa jarak daripada meja mereka. Arissa memandang Lee sementara Lee mula berdiri, memberi laluan kepada mereka untuk menghuraikan sisa-sia isu yang masih  terbengkalai.

"Rissa, aku jumpa kau nanti je ek? Bye, Pierre."

Setelah Lee hilang dari pandangan mata, Pierre mengambil tempatnya, di hadapan Arissa. Arissa memandang ke arah tingkap.

"Arissa..."

"Dengar sini. Ini semua salah I." Potong Arissa. " Sepatutnya dari dulu I beritahu you yang...Rasa cinta terhadap you dah lama hilang. Kita berbeza, Pierre. I'm not like you and I can't be like you. I tak boleh tipu hidup I sendiri, jadi orang yang bukan diri just to be with you."

Pierre menunduk. Kemudian mengangguk seolah-olah menerima penjelasannya.

"I faham, tapi, boleh I tanya sesuatu pada you?"

"Tanyalah."

"You langsung tak pernah cintakan I?"

Soalan itu membuatkan bibir Arissa merekahkan seutas senyuman.

"Pierre...Mula-mula tu memang I jatuh cinta pada you, hopelessly. You betul-betul buat I rasa orang yang paling istimewa, tapi...I tak suka bila you cuba ubah I untuk jadi orang lain, just to suit your taste. Selepas semua yang I dah buat untuk you, tiba-tiba you ada orang lain belakang I."

"Elena was just...."

"I tau. An old friend. Or flame. Tapi I sedih bila dapat tau you masih flirting dengan dia kat Facebook."

"Ni mesti kerja Emelyn. Ah, I should've warned you about her. Emelyn bukan kawan. Masa you masih kawan dengan dia...I dengan dia..." Pierre menarik nafas.

"Takpelah Pierre. I dah tau," kata Arissa, mengenangkan gambar-gambar yang dikirim kepadanya.

"I betul-betul menyesal Arissa. I tak harapkan you untuk balik pada I. I tau yang hati you sebenarnya untuk Farizal." Mendengar itu, Arissa terkejut, namun Pierre kelihatan tenang sahaja, seolah-olah menerima hakikat itu. "He's a good guy. I tak layak untuk you, Riss. You terlalu baik dan I nak you tau yang rasa cinta I pada you betul-betul jujur dan ikhlas. I cuma harapkan yang you dapat maafkan semua kesalahan I pada you."

"Hey...I dah lupakanlah semua. In fact, I pun nak minta maaf for all these mess. So...I guess we are even?"

Pierre memberikan senyuman istimewanya.

"Okay. kosong-kosong." Kemudian wajahnya kembali serius. "Minggu ni pun adalah minggu terakhir I kat sini."

"Maksud you?"

"I'm leaving for Bristol by Sunday. Papa I nak I sambung belajar kat sana."

Arissa menunduk. Jujur, dia berasa sedih mendengar berita itu. Walaupun tiada rasa cinta yang tertinggal terhadap lelaki itu, rasa sayang sebagai seorang sahabat terus mekar di hatinya. Pierre mengangkat dagu gadis itu sambil tersenyum.

"Hey, beautiful, janganlah sedih. Insya Allah, kita akan jumpa lagi. Just promise me we'll keep in touch?"

"Okay... Of course."

Sepi. Tiada apa yang tinggal untuk dikatakan oleh mereka. Hanya lagu yang diputarkan di kafe itu yang menguasai kesepian di antara mereka. Tiba-tiba lagu 'Just The Way You Are' Oleh Bruno Mars membuatkan Arissa membatu seketika, mengingatkan ketika lelaki di hadapannya itu menyanyikan lagu itu buat dirinya tidak lama dulu.

Tanpa diduga, Pierre tertawa sambil menggelengkan kepalanya. Melihat itu, Arissa kembali tenang dan tertawa bersama.

"You ingat tak, lagu ni?" Tanya Pierre.

"How can I not?" Kata Arissa sambil tertawa. "Ada sesuatu yang I tak beritahu you malam tu."

"Really? Apa dia?"

"Well..." Arissa senyum mengusik, membuatkan Pierre diserbu rasa ingin tahu.

"Well...?" Gesa Pierre.

"Masa you nyanyi malam tu, ada part you sumbang sikit."

"Really? I thought I did good."

"I tak cakap you tak bagus, tapi you were dreamy that night...So all were forgiven."

Mereka tertawa lagi.

"I really gonna miss you." Kata Pierre sambil memandang mata Arissa.

"Yeah, me too."

Pierre hanya menganggukkan kepalanya. Kemudian dia tersenyum.

"Bye, Arissa," katanya, sebelum bangun dan berlalu.

Arissa hanya memandang dia pergi sebelum menjawab "bye" sendirian perlahan. Tiada apa yang tinggal untuk dikatakan lagi olehnya saat dia memandang kelibat pemuda itu berlalu.


                                                                                 ***

"Apa lagi yang korang nak? Pierre dengan I are not together anymore. Korang dah menang, buat aku putus dengan dia, making me a total idiot and losing all my friends."

Arissa memeluk tubuhnya sambil mengerutkan wajahnya. Reanna dan teman-temannya (tidak termasuk Emelyn) hanya terdiam, membiarkan Arissa meluahkan rasa hatinya.

"Look, Arissa, sumpah, kitorang tak tau pun apa yang dah jadi. Apa yang Emelyn rancang, tak melibatkan kitorang pun. Okay, kitorang faham kalau kau marah sekarang ni, tak percayalah, we have nothing to do with happened." Jelas Reanna.

Arissa terdiam, tidak tahu jika dia harus mempercayai kata-kata mereka ataupun tidak. Hatinya hancur tatkala mendapat tahu persahabatannya dengan Emelyn hanyalah pura-pura semata. Dia rasa seperti orang yang bodoh dan dia tidak mahu dipermainkan lagi.

"Emelyn memang macam tu, Rissa. Kitorang semua pun tengah marah dengan dia ni sekarang sebab gunakan kitorang untuk kenakan you. And kitorang nak minta maaf sebab apa yang dah jadi -tapi sumpah kitorang tak tau pun." Jelas Sophia pula.

"Okay, whatever. Jadi yang korang cari aku ni buat apa?"

"Well... Pierre kan will be leaving for Bristol minggu depan, jadi kitorang plan untuk buatkan dia farewell party of sort untuk dia. We thought that you might wanna join us. Kitorang tau betapa pentingnya you buat Pierre."

Mendengar itu, Arissa menoleh namun tidak menjawab, memikirkan undangan tersebut. Dia teringatkan tentang pertemuan terakhirnya dengan Pierre. Matanya yang memancarkan kekecewaan seakan menghantuinya. Hati lelaki itu benar-benar hancur tatkala merelakan hatinya diambil Farizal. Penyesalan masih membekas di hatinya. Sudah banyak hati yang hancur kerananya. Dia tidak mahu menambah sakit hati Pierre bila melihatnya lagi.

"Aku betul-betul tak tau," kata Arissa akhirnya. "I'm not sure if I should."

"Please, Arissa. Kitorang dah lama kawan dengan Pierre. Kitorang dapat rasa betapa pentingnya you untuk dia. We've never seen him so in love before you came into his life. Kalau you ada, it would mean so much to him."

Dia fikir bahawa dia telah mengecawakan lelaki itu. Paling sedikit yang boleh dilakukannya adalah mengucapkan selamat tinggal kepadanya dengan betul, buang rasa janggal di antara mereka dan bina persahabatan yang jujur pula.

"Okay. I'll go."

"Great! Thank you so much. We'll text you the details, okay."

Setelah Arissa ditinggalkan sendirian, dia cuba untuk mendail nombor Farizal untuk ke sekian kali. Walaupun sudah dijangka, dia masih kecewa apabila yang menjawab adalah mesin jawabnya. Di manakah lelaki itu? Mengapa dia menyembunyikan dirinya dan ghaib dari matanya?







No comments:

Post a Comment