Monday, July 9, 2012

Selamat Tinggal Sneakers...33

Bagaimana dia boleh tidak menyedarinya selama ini? Apa yang baru didpatinya benar-benar menyesakkan jiwanya. Jam sudahpun menunjukkan hampir pukul 3 pagi namun Arissa masih belum tidur. Dia seolah-olah sedang dipermainankan oleh perasaannya sendiri. Mungkin jika diberikan pilihan, dia ingin bersama Farizal...Tiba-tiba wajah Pierre membayangi di ruang matanya pula. Takkanlah dia harus meninggalkan Pierre untuk Farizal?

Arissa meninggalkan nota-nota dan buku pelajarannya dan fikirannya melayang kembali kepada saat di mana Farizal mengakui bahawa dia sedang jatuh cinta pada Reanna. Bau basah setelah hujan seakan segar di hidungnya seperti pada saat itu. Pada ketika itu, mereka berada di tahun pertama di kolej dan Farizal telah terpesona pada gadis ahli sorak; Reanna.


Sebagai sahabat baiknya, sudah tentu Arissa sudah dapat membaca isi hati teman baiknya itu, bagaimana dia seakan gugup ketika mereka melalui tapak di mana pasukan ahli sorak itu sedang berlatih. Setiap kali mereka melalui kawasan itu, Farizal pasti akan menatap wajah Reanna yang sebenarnya menyedari akan perasaan lelaki itu terhadapnya tetapi buat-buat tak peduli, maklumlah, dia bukan satu-satunya lelaki yang minat padanya, berlambak lagi lelaki yang menginginkannya.


"Jalan pandang depan, bukan pandang cheerleader," tegur Arissa saat mereka melepasi kawasan itu. Hujan baru berhenti dan mereka dalam perjalanan pulang.


"Apa? Aku tak..."


"Heh. Come on. Mata macam nak tercabut keluar macam tu kau kata tak pandang? Kau suka dia ke?" Tanya Arissa. Farizal hanya mengangkat bahunya.


"Yeah, but I'm way out of her league."

Dengan itu mereka berjalan tanpa berkata apa-apa lagi. Seingat Arissa, rasanya ada rasa cemburu yang dirasainya tetapi dengan cepat dia mengetepikannya.

Pada suatu petang, setelah sesi latihan bolasepaknya, Farizal dan Arissa melalui lagi tempat di mana gadis-gadis ahli sorak itu berlatih apabila dia terdengar jeritan kecil. Dengan segera, dia mendekati ke arah suara tersebut dan mendapati kekecohan di antara gadis-gadis itu.

"Omigosh. Reanna are you okay?" Kata Emelyn dengan wajah yang risau.

Reanna hanya mengerang kesakitan sementara yang lain terpinga-pinga.

"Tak taulah tapi kaki I sakit sangat. I tak rasa I tak boleh bangun."

Di tengah kekecohan itu, Farizal mendekati mereka.

"Umm...Is she okay? Ada yang saya boleh tolong."

"Duh...She's hurt can't you see? Dah tu, takkan nak tengok je? Tak nak tolong ke?" Kata Emelyn, membuatkan Arissa geram.

"Oh, my, Farizal, thank goodness you ada. I think she broke her leg. You boleh tolong tak?"Kata Marsha pula.

"Okay... Saya bawak awak ke sick bay, please bear with me." Kata Farizal sementara Arissa menggulingkan matanya. Dia memang tidak gemarkan kumpulan PPG pada ketika itu. Saat dia memikirkan hal itu, dia jadi tersenyum sendiri. Kini boleh pula mereka jadi sahabat baik.

Farizal cuba mengangkat Reanna, bridal style, membuatkan Arissa melebarkan matanya dan Marsha cemburu.

"Tak boleh ke kalau you papah je dia?" Komplen Marsha.

"I can't walk, Sha." Balas Reanna.

Arissa yang berdiri di sebelah Marsha terdengar dia berkata dengan perlahan-lahan, "Mengada-ngada. Nak menggatallah tu," dan sendiri bersetuju.

"Yeah, tapi kesian kan Farizal, penat!"

"Err, takpe, Reanna bukannya berat pun." kata Farizal, membuatkan Marsha diam dan Reanna memberikan renungan tanda kemenangan.

"Ya, Marsha, can you just quit it? Yang sakit Reanna, bukannya you..." sampuk Emelyn.


Dan mula daripada situlah, hubungan mereka menjadi lebih rapat hingga ke hubungan perasaan. Seingatnya, sepanjang perhubungan mereka itu, Reanna sering curiga dan cemburu terhadapnya. Kalau boleh, dia tidak mahu dirinya dan Farizal berkawan rapat. Tahu-tahu sahaja, selang beberapa bulan kemudian, mereka putus.


Bunyi dentuman guruh membawa Arissa ke realiti kembali dan mendapati penselnya menuliskan nam Farizal di kertas kerjanya. Apa khabar agaknya dia?




                        ***
Seperti yang telah dijanjikan, Marsha telah menyambut undangan Ray untuk makan malam bersama dia sebuah restoran yang sederhana namun selesa. Mereka sempat mengambil tahu lebih lanjut tentang diri masing-masing. Kemudian, Marsha mengambil kesempatan itu untuk bertanyakan tentang gambar-gambar yang pernah dilihatnya di dalam folder Ray.

"Ray...Kalau I nak tanya you sesuatu boleh?"

"Sure, what's that?" Kata Ray sambil menikmati hidangan spaghetti bolognaise nya.

"Umm...I harap you tak marah kalau I cakap yang I buka folder you and tengok gambar-gambar yang you ambik," kat Marsha berhati-hati.

"Okay...Takpelah I tak kisah."

"And I happened to see gambar-gambar orang yang I kenal."

"Maksud you? Gambar yang mana?"

"Arissa. And Pierre and Emelyn."

Ray meletakkan sudu dan garfunya dan berhenti memakan hidangannya sebentar.

"You know them?"

"Diorang budak dari kolej I. And Arissa happened to be my friend's best friend...So... May I know kenapa gambar diorang ada kat folder you? Especially gambar Pierre dengan Emelyn. Itu gambar lama ke baru."

Ray menarik nafasnya. Dia diam sebentar seolah-olah berfikir apa yang harus dikatakan olehnya.

"Okay, sebenarnya macam ni. Marsha, I takut kalau I cakap you akan fikir yang I ni lelaki yang jahat." Marsha memandang Ray seolah-olah menunggu jawapannya. "Sebenarnya, kawan I suruh I dekatkan diri I dengan Arissa. I tak tau kalau you kenal dia tak, dia dari kolej yang sama.  Nama dia, Maya."

"Maya?Yeah.Err... Anyway, kenapa dia suruh you dekatkan diri you dengan dia?"

"Macam ni...I sebenarnya kenal Maya dari Iskandar, which is my friend. Dia nak plan untuk dapatkan girlfriend dia balik yang interested pada bestfriend Arissa,which actually ada perasaan pada Arissa." Mendengar itu, Marsha menelan air liurnya, wajahnya pucat dan meneguk minumannya. "It's confusing I know, so, Arissa sekarang ni tengah couple dengan Pierre, kan? So the plan is, to break them up, get Arissa together dengan bestfriend jadi ex Iskandar tak dapat lelaki tu and would ultimately get back to him. And this Maya girl, suka Pierre, so yeah... It's really complicated."

"Takpe, I faham sangat dengan cerita ni." kata Marsha sambil meneguk lagi airnya untuk mengatasi rasa gementarnya.

"Tapi, things just got more complicated bila ex Pierre decided to join forces."

"Emelyn? Eh, tapi setahu I, they hate each other, I mean they are after the same guy. Lagipun, Emelyn and Arissa are friends now."

"Ah...ya...Maya approach Emelyn untuk tolong dia dengan plan ni untuk senangkan kerja diorang, I mean,  you know, jadi musuh dalam selimut. The end of the day, kalau berjaya, soal Pierre pandai-pandailah diorang."

Marsha terdiam. Dia terkejut dengan apa yang didapatinya itu.

"Terus...you masih..."

"Tak. I tak sanggup. I mean, Arissa bukan perempuan yang I sangka. I rasa dia budak baik. So I tarik diri."

"Memang betul pun, Arissa bukan macam yang lain."

"Tu sebab I nak jumpa Arissa, to warn her about them. I harap gambar ni boleh jadi bukti. Marsha, I tak tau apa lagi yang diorang buat pada dia."

"Kalau macam tu, kita mesti bertindak cepat. Ray, I think the problem just got bigger sebab you are involved in this balloon of trouble."

"Huh? Nah... I dah tarik diri..."

"Tak, maksud I, I lah ex Iskandar."

Mendengar pengakuan Marsha, Ray tidak dapat menyembunyikan rasa terkejutnya.


***

"Rissaa....!!!"

Arissa terpaksa bersedia untuk menerima pelukan Lee yang semakin vogue dengan shades Gucci nya. Mereka berada di lapangan terbang, menyambut Lee yang baru pulang dari London setelah hampir sebulan di sana untuk Fashion Week.

"Macam mana London?"

"Okay je, aku  pergi sana pun tak sempat sight-seeing. Busy sangat. kat sana mendung terus... Tapi kat sana memang Fashion paradise. Banyak Designer's line..." Tiba-tiba Lee terhenti.

"Apesal kau pandang aku macam tu?"

"Honey, are you okay?"

"Err... ya...Kenapa kau tanya?

Lee memicit-micit lengannya.

"Kurusnya kau. Are you sure you are okay?"

"Ye ke? Aku masih rasa peha aku gemuk..."

"Stop! Arissa... Dah macam jerangkung macam ni kau masih kata peha kau gemuk? Riss you should start eating again."

Arissa menghentikan langkahnya.

"Lee, I'm a model, what do you expect."

"Rissa, aku ingatkan kau model suka-suka je? Kau tak rasa ke yang kau dah bawak this modelling thing a little too far?"

"What is it with everyone? Dulu aku tomboy, korang complain, 'oh, berubahlah Arissa, kau tu perempuan, blah blah blah... sekrang, bila aku buat exactly apa yang korang nak, tiba-tiba jadi salah pulak! Kau dengan mak aku pun sama jugak."

"Arissa, aku mintak maaf kalau kau rasa macam tu. Okay, memang aku rasa lebih manis kalau lebih feminin, tapi pada waktu yang sama, aku tak nak kehilangan kawan aku yang dulu. Sekarang ni, aku macam dah tak kenal kau lagi."

"Let's just drop the subject okay? I know what i'm doing!"

"If you say so..." Kata Lee sambil mengangkat bahunya. "Oh, by the way, aku ada bawak souvenir dari London tau. Nanti aku tunjuk kau."

Mereka menaiki teksi untuk ke sebuah kafe. Lee hanya memandang hanya Arissa memesan salad (Tanpa dressing!) namun tidak berkata apa-apa. Kalau dulu, sayur dalam burger pun diketepikannya.

"Farizal macam mana?"

Arissa menguis-nguis saladnya dengan garfu. Dia kelihatan gelisah.

"Lee, masa kau tak ada, something happen." Tiba-tiba air matanya berderai, membuatkan dada Lee berdebar-debar.

"Rissa, kenapa kau menangis? Dia... meninggal ke?"

"What? No!"

Mendengar itu, Lee mengurut dadanya tanda lega.

"Habis...Kenapa kau menangis?"

Arissa mengesat air matanya. Kemudian dia menangis lagi.

"Aku dapat tau yang selama ni...Farizal ada perasaan pada aku. I saw his diary, Lee, dia ada hati pada aku sejak dulu lagi."

"Ummm...."

"Lee... Sebenarnya, aku masih cintakan Farizal. I always have been."

"Oh, Arissa." Lee meletakkan tangannya di dadanya. "Habis, Pierre...?"

"Aku tak tau, Lee, tak tau. Aku bingung sangat. 1 minute I think I love him, lepas tu....entah...Lee, aku betul-betul tak tau, aku tak tau," Arissa menggelengkan kepalanya.

"Arissa, dengar sini. Sekarang beritahu aku. Macam mana perasaan kau pada Rizal pulak?"

"Dia...Dia tak pernah tinggalkan hati aku walaupun satu saat."

Dalam pada saat itu, Arissa menyedari bahawa dia telah membuat pilihan yang salah selama ini.

            ***
Saat Farizal pulang, dia mendapati sepasang kasut wanita di hadapan pintu rumahnya. Bau aroma kuah mi rebus pula menyambut hidungnya dari dapur membuatkannya tertanya-tanya, siapa pula tetamu yang datang. Jika tiada tetamu, selalunya Nek Jah tidak sibuk-sibuk masak mi rebus.

Farizal masuk ke dalam dan mendapati tiada sesiapa di ruang tamu. Apabila di dapur, Nek jah sedang sibuk masak mi rebus. Membuatnya tersenyum namun rasa ingin tahunya tetap belum hilang.

"Nek! Wah, special hari ni ada mi rebus, nak sambut pulak ni?"

"Kita ada tetamu hari ni.?"

Tiba-tiba Farizal teringatkan sepasang kasut di luar pintu tadi.

"Siapa tetamu kita?"

"Hmm...Kalau Rizal nak tau, masuklah dalam bilik Rizal. Dia ada kat dalam."

Di dalam fikiran Farizal, dia menjangkakan Arissa. Dia terus ke dalam biliknya dan mendapati seorang wanita separuh umur sedang memerhhatikan gambar yang dibingkaikannya itu. Pada mulanya dia kurang pasti siapa wanita itu, namun apabila wanita tersebut itu menoleh dan tersenyum, Farizal tergamam.

"Farizal, anak mama, apa khabar?"

Pada waktu makan malam, Farizal hanya diam sahaja sementara mamanya sibuk cerita itu dan ini tentang kehidupannya di negeri orang. Malah dari tadi, dia jadi berat mulut hari itu. Sepatah ditanya, sepatah dijawabnya. Makan pun tidak berselera seperti selalu sedangkan mi rebus kegemarannya tersedia dihidangkan di hadapannya.

"Rizal, tambahlah lagi. Kenapa macam tak selera je? Selalunya kalau nenek masak mi rebus, bukan main laju lagi," tegur nek Jah apabila melihat cucnya yang tidak bersemangat itu.

"Takpelah, Nek. Rizal sebenarnya tak lapar sangat. Lagipun, sekejap lagi, Rizal nak ulangkaji."

"Tahun ni, tahun terakhir Rizal kan? Bila periksa tahun akhir?" Tanya Aina, ibunya.

"Ermm...Dalam 4 minggu lagi..."Jawab Farizal tanpa mengulas lebih lanjut lagi. Di dalam hati dia tertanya-tanya tentang bapa tirinya, bukan kerana ingin menemuinya tetapi sekadar ingin tahu sahaja.

"Pelajaran macam mana?" Tanya Aina lagi.

"Okay...Takde masalah." Jawab Farizal pendek.

"Rizal ni memang bijak. Selalu dapat nombor satu kat kelas kan?" puji Nek Jah seolah-olah memuji seorang anak kecil, namun Farizal tiada mood pun berbangga.

Setelah menghabiskan mi rebusnya dan terus meminta izin untuk masuk ke biliknya untuk mengulangkaji pelajarannya. Setelah lelaki itu hilang dari pandangannya, Aina bersuara, "Budak tu bencikan Ina."

"Tak baik Aina cakap macam tu. Janganlah ambik hati sangat dengan sika dia tu, dia belum biasa dengan Ina lagi. Berikan dia masa. Rizal tu budak baik, dia bukannya sengaja."

"Kalau ikutkan hati, memang Ina menyesal sangat sebab tinggalkan Rizal masa dia kecik dulu, tapi Ina takde pilihan lagi Mak. Ini semua gara-gara bapak dialah." Kata Aina sambil bangkit dari tempat duduknya dan beralih memandang ke luar jendela.

Wajah Yusry, bekas suaminya terbayang di ruang matanya dengan tiba-tiba. Setelah Yusry meninggalkan mereka dua beranak untuk lari dari hutang-hutangnya yang tertunggak, Aina tidak dapat memandang wajah anak tunggalnya yang saling tak tumpah dengan lelaki yang dibenci namun pada waktu yang sama disayanginya itu.

Akibat daripada sikap suaminya yang tidak bertanggung jawab itu, mereka sangat menderita, diugut dan diganggu oleh Ah Long yang menagih hutang dari suaminya itu. Nasibnya baik apabila majikannya yang baik padanya membantunya dan akhirnya mereka berkahwin. Oleh kerana budinya itu, dia sanggup meninggalkan anaknya di bawah jagaan ibunya demi menikuti suami barunya yang telah ditugaskan di Australia.

"Semakin Farizal besar, Ina perasan muka dia tu semakin sama dengan muka bapak dia."

Nek Jah mendekati Aina dan memeluk bahunya.

"Itu bukan salah dia, Aina. Tolonglah jangan pinggirkan dia hanya sebab kau dendamkan Yusry. Sudahlah, Ina, mak rasa, dah tiba masanya kau jadi 'ibu' pada Farizal. jangan jadi ibu hanya pada nama saja. Kau nak hubungan kau dengan dia dingin selama-selamanya macam ni?" Nasihat Nek Jah lembut tetapi tegas.


Mendengar itu, Aina hanya mendiamkan diri namun ada beribu perkara bermain di dalam fikirannya.
                                                                                       
                                                                                             ***
"Hai, Rizal!"

Saat Marsha menegurnya, Farizal hanya tersenyum hambar. Dia tidak mempunyai mood untk beramah dengan sesiapa pun. Marsha memandang ke arah Amir dan Lisa yang hanya mengangkat bahunya. Farizal terus berjalan tanpa kata dengan menundukkan wajahnya sementara mereka bertiga berceloteh seperti radio pagi. Mereka bertiga masih belum tahu tentang kepulangan ibunya. Saat mereka bertiga tertawa dan bergurau, wajah Farizal hanya muram sahaja memandang mereka. Dia tidak tahu bagaimana untuk menyampaikan berita yang berat baginya.

"Zal, kau okay tak? Kenapa muka kau pucat je ni? Kau sakit ke?" Tanya Amir yang bimbang melihat sifat sahabatnya yan berubah serta-merta. Baru semalam dia kelihatan biasa sahaja.

Farizal memandang mereka dengan resah, membuat mereka bimbang.

"Korang, aku ada sesuatu yang aku beritahu korang ni." ujar Farizal serius.

Mendengar dan melihat Farizal yang serius, senyuman di wajah mereka lesap serta-merta, digantikan dengan wajah bimbang dan prihatin.

"Rizal...Ada apa ni? You ada masalah?" Tanya Marsha.

Farizal hanya terdiam, menambahkan lagi rasa ingin tahu mereka bertiga. Kemudian dia duduk di sebuah bangku diikuti oleh mereka bertiga.

"Rizal, apa yang kau nak cakapkan ni? Kau ni buat kitorang risau tau. Cuba cakap kenapa?" Desak Lisa.

"Korang tau kan, aku sayangkan korang, lebih-lebih lagi, kau bro. Susah-senang aku, kau selalu ada, tolong aku..." Farizal memulakan.

"So...What you're trying to say is that...You're turning gay?" Tanya Amir.

"Amir!" Marah Lisa dan Marsha serentak.

"Sorry, kidding."

"Amir, aku serius okay."

"Okay, okay. Kau ni betul buat suspense je. Boleh tak, kalau kau straight to the point je, sebelum aku andaikan lebih nonsense lagi?" Tanya Amir yang tidak sabar. Dia bergurau pun kerana gementar.

"Semalam mak aku tetiba balik." kata Farizal.

"Hah, baguslah tu. Apa masalahnya pula? Kenapa? Kau tak suka bapak tiri kau?" Tanya Amir.

"Bukan...I couldn't care less about him anyway. Masalahnya...Mak aku nak aku ikut dia, balik Australia." Wajah Farizal muram saat dia menerangkan perkara itu kepada sahabat-sahabatnya itu.

"APA?" Kata mereka bertiga hampir serentak.

"Abis kau setuju?"

"Rizal, boleh tak kalau you tak setuju?" Tanya Marsha pula.

"Kau nak ikut mak kau ke tak nak?" terjah Lisa.

Soalan yang datang bertubi-tubi daripada mereka dibiarkan saja tanpa dijawab oleh Farizal.

"Soalnya, dia mak aku. Entahlah, Semalam dia cakap dia menyesal sebab tinggalkan aku masa aku kecik dulu. Sekarang ni, dia kata dia nak tebus kesalahan dia pada aku. Dia nak aku sambung belajar kat Australia, enrol kat sekolah paling terbaik kat sana."

"And you said yes?" Tanya Marsha yang kelihatan kecewa.

"Dia menangis, Sha. Dia akan ingatkan aku masih marahkan dia kalau aku tolak. Dia kata dia nak jaga aku. Lagipun dah bertahun aku berpisah dengan dia...Entahlah..."

Mereka semua terdiam, tidak tahu apa patut mereka katakan lagi.

"Arissa dah tau?" Tanya Marsha tiba-tiba setelah seminit saat sepi.

"Belum, korang adalah orang-orang yang pertama untuk tau. Anyway, I don't intend to tell her. Kalau boleh aku tak nak dia taulah."

Berbicara tentang Arissa, tiba-tiba Marsha teringatkan sesuatu tentang apa yang pernah diberitahu oleh Ray pada pertemuan mereka minggu lepas.


"Korang...Ada sesuatu yang I nak cakap pasal Arissa.." Mendengar itu, semua kepala tertumpu kepada Marsha.


"Arissa? Ada apa dengan dia?" Tanya Farizal.


"Sebenarnya I dapat tahu ni pun dari kawan I. Dia kata yang Emelyn dengan kawan-kawan dia rapat dengan Arissa pun sebab nak kenakan dia."


"Maksud kau?"


Marsha memberitahu mereka tentang rancangan Emelyn yang bergabung dengan Maya untuk menjatuhkan Arissa dan merebut Pierre dari gadis itu.


"Kau tau apa rancangan diorang?" Tanya Farizal lagi.


"Tak tau. Apa yang I tau, buat langkah pertama, dia sepatutnya cuba gegarkan hubungan Arissa-Pierre. Lepas tu dia tarik diri, tapi menurut kawan I tu, diorang sebenarnya ada masterplan yang bukan saja buat diorang putus, tapi jatuhkan reputasi Arissa. Malangnya, dia belum sempat dapat tahu what is the ultimate plan."


"Ye ke? Bukan ke diorang tu BFF sampai mati?" Kata Lisa dengan tona sarcasm.


"Diorang tu sebenarnya bukannya boleh dipercayai. Diorang sesama sendiri pun kadang-kadang cucuk belakang masing-masing."


"Apa-apalah. That's her funeral, sendiri cari penyakit, sendirilah tanggung." Kata Lisa yang kemudian tangannya ditepuk oleh Amir. Matanya membulat seakan-seakan memberi amaran supaya jaga apa yang dikatakannya. "Aduh! Betul apa? Buat apalah kita nak sibuk-sibuk hal dia? Nanti kita dikatakan menyibuk pula."


Farizal tidak berkata apa-apa namun raut wajahnya menuliskan kebimbangan terhadap gadis yang dicintainya itu.

2 comments:

  1. thanks ada sambungan...

    harap cepat2lah update...
    tertunggu2..

    ReplyDelete
  2. sokong Mutiara Hati!
    hope admin cepat2 update next chapter.
    taksabar dah niy. =')

    ReplyDelete